• Könnyed esti kalózkodás

    A Magyar Állami Operaház legújabb balettbemutatójáról

    2017.04.27 — Szerző: Péter Zoltán

    Adolphe Adam A kalózának bemutatásával nagy adósságát törlesztette a Magyar Nemzeti Balett – a premier azonban nem volt minden tekintetben kifogástalan előadás.

  • Könnyed esti kalózkodás

    Adolphe Adam tánczenéje nem teljesen ismeretlen a budapesti közönség előtt, hiszen a Giselle hosszabb-rövidebb időre részét képezte a színház repertoárjának. Azonban a francia komponista másik népszerű művét, a Lord Byron költeménye ihlette A kalózt eddig nem mutatták be az Ybl-palotában. A darab műsorra tűzésével nagy adósságát törlesztette tehát az Operaház, Anna-Marie Holmesnak a világ számos nagyvárosát megjárt koreográfiájával pedig igyekezett biztosra menni, és mindent megtenni a sikeres bemutató érdekében. A nyilvánvaló közönségsiker azonban nem jelenti azt, hogy esztétikailag kifogástalan produkció jött volna létre.

    Ugyanis hiába sajátították el a táncosok perfekt technikai tudással a lépéseket, figurákat, hiába mutattak be elismerésre méltó szólókat, együtteseket, ha alakításaikból szinte kivétel nélkül hiányzik az igazi szenvedély, ami hitelesítené szerepformálásukat. Holmes figyelme pedig elsikkadt a dráma felett, nem dolgozta ki aprólékosan a szereplők egymás közti viszonyait, nem helyezte gondosan kimunkált kontextusba érzelmeiket, aminek következtében nem kapunk átélhető szerelmi történetet.

    Könnyed esti kalózkodás

    A cselekményt rendszeresen megszakítják az egymáshoz lazán kapcsolódó, epizódszerű táncjelenetek, amelyek sokszor nem képesek betölteni funkciójukat. Az első felvonásban például a kikötőváros forgatagát kellene visszaadniuk, azonban ez csak félig-meddig sikerül, ugyanis a táncosok játéka sokkal inkább tűnik technikai tudásuk öncélú csillogtatásának, mint a dramaturgiába illeszkedő, a drámai koncepciót maradéktalanul szolgáló megoldásnak. Az egész produkció több esetben is inkább egy látványos táncshow, nem pedig egy jól kidolgozott cselekményes balett benyomását kelti.

    Sokat ront az előadás színvonalán a Valerij Ovszjanyikov dirigálta zenekar lagymatag, fakó játéka is. A vendégkarmester képtelen megragadni Adam könnyed balettmuzsikájának szentimentális báját.

    Könnyed esti kalózkodás

    Az est legjobban sikerült produkciója kétségtelenül Kerényi Miklós Dávid Birbanto szerepében, hatásosan ragadva meg az intrikus figurájának negatív jellemvonásait. Élvezetes karakteralakítást nyújt pasaként Komarov Alekszandr. Kim Minjungtól azonban kissé hideg Medorát kapunk, aki nem tudja igazán szenvedélyes alakításra inspirálni a címszerepet megformáló Radziush Mikalait sem, akitől egy jó tánctudással felvértezetten eltáncolt, korrekt Conradót látunk. Az este legnagyobb elismerése a Rabszolga szerepében fellépő Rónai András Józseft illeti, hiszen nagy technikai bravúrral abszolválja a nehezebb szólótáncokat is. Figyelemreméltó Balaban Cristina Gulnare, Tarasova Katerina pedig a kalózvezérlány szerepében.

    Könnyed esti kalózkodás

    Az előadás vizuális megjelenítése kétségtelenül pazarra sikeredett – Rózsa István díszletei éppúgy festőien szépek, mint Rómányi Nóra mutatós jelmezei –, a táncosok technikai tudására sem lehet panaszunk, és önmagukban szórakoztatóak a táncegyüttesek és szólóprodukciók is. De sajnos nem sikerült megteremteni az előadás dramaturgiai egységességét, ennek következtében pedig A kalóz nem nyújt többet egy igazi romantikus szenvedélyek nélküli, könnyed esti szórakozásnál.

    Anna-Marie Holmes / Solymosi Tamás / Adolphe Adam: A kalóz
    Balett három felvonásban
    A zenei anyag Anna-Marie Holmes változata. Zenéjét szerkesztette, átdolgozta, áthangszerelte: Kevin Galiè
    Karmester: Valerij Ovszjanyikov
    Szereplők: Kim Minjung, Balaban Cristina, Radziush Mikalai, Kerényi Miklós Dávid, Borsai German, Rónai András, József, Komarov Alekszandr, Tarasova Katerina, Felméry Lili, Lee Yourim, Okada Anri, Szeregnyi Zsófia, Bakó-Pisla Artemisz, Földi Lea, Crnić Nika
    Koreográfia:Marius Petipa és Konsztantyin Szergejev nyomán: Anna-Marie Holmes, Solymosi Tamás
    Zeneszerző: Léo Delibes, Adolphe Adam, Riccardo Drigo, Cesare Pugni, Pjotr Oldenburg
    Jules-Henri de Saint-Georges és Joseph Mazilier librettóját átdolgozta: Anna-Marie Holmes
    Díszlettervező: Rózsa István
    Jelmeztervező: Rományi Nóra
    Világítástervező: Kirk Bookman
    Balettmester: Dózsa Imre, Kövessy Angéla, Pongor Ildikó, Solymosi Tamás, Venekei Marianna
    Bemutató: 2017. április 21.
    Következő előadások: 2017. április 27., 29., 30.


  • További cikkek