Kovács Zalán László tubaművésszel, a Zeneakadémia Doktorandusz Önkormányzatának elnökével, a
Bach mindenkinek főszervezőjével beszélgettünk a 2016. március 19-20-án megrendezésre kerülő, közel 70 koncertet magában foglaló Bach-hétvégéről.
Szűk egy hét van a Bach mindenkinek
rendezvénysorozatig. Gondolom, egy ilyen hatalmas program előtt rengeteg a tennivaló még az utolsó napokban is.
Köszönöm a megkeresést és a lehetőséget! Nos, ilyenkor valóban percről percre várható egy-egy telefon vagy a szervező csapatom tagjaitól, vagy valamelyik résztvevőtől. Nem panaszkodhatom. Remek csapat áll mellettem, és hónapok óta azon dolgozunk, hogy minden gördülékenyen menjen.
Pontosan milyen előkészületeket kellett megtennetek? Volt részletes ütemtervetek?
Az első perctől kezdve mindenki tudta a feladatát. Volt, aki a helyszínek foglalásért, volt, aki a zeneiskolák koordinációjáért, volt, aki a plakát megszerkesztéséért felelt. Minden szervező kapott egy saját helyszínt, ahol a művészek koordinálásán túl a konferálás is hozzá tartozott. Igyekeztem úgy elosztani a feladatokat, hogy senki se vállalja túl magát, de mindenki kivegye a részét a munkából. Jelenleg a szervezés finisében vagyunk: olyan apróságokat végzünk már csak el, hogy például felmérjük az egyes helyszíneket egy esetleges esőnap miatt. Bár őszintén remélem, hogy erre nem kerül sor, s különösen vasárnap az Állatkertben szép időnk lesz, és az akkor odalátogatóknak nagy élményt nyújt majd Bach zenéje.
Ha már szóba került az egyik helyszín: pontosan hol és mikor hallhatjuk Bach műveit a hétvége során?
Március 19-én Budapest Belvárosában összesen három külső helyszínen (Astoria és Kálvin téri aluljáró, Fővám téri vásárcsarnok) kezdődnek 10 órától a félórás koncertek. 10-től 12:30-ig a Deák téri evangélikus templomban az érdeklődők meghallgathatják a
János Passió főpróbáját, a Lutheránia Ének- és Zenekarát Kamp Salamon vezényli, aki köztudottan nagy Bach-szakértő. 12:30-tól a Deák téren, a templom előtt egészen 16:30-ig ugyancsak félórás koncertek következnek. 17:15-től pedig a Szent István térre várunk mindenkit egy közös koráléneklésre. Ezután 18:30-től 19:30-ig két helyszínen, a Kálvin téri és a Szabadság téri református templomban egyórás koncerttel zárul a nap. Vasárnap 10-től 17:30-ig a Fővárosi Állat- és Növénykertbe költözünk.
A fellépők milyen hangszerekkel lépnek fel? Hogyan kell ezt elképzelni? Kivisztek valamelyik helyszínre egy orgonát vagy zongorát?
Igen, akármilyen hihetetlen. A Fővám téren például főként zongoristák játszanak majd, az Astoriára pedig egy csembalót viszünk ki, sőt a Kálvin téren egy orgona lesz a program főszereplője. Fontosnak tartjuk, hogy a barokk mester darabjai eredeti változatban, magas színvonalon hangozzanak el. Ezzel együtt rézfúvós együttesek, ütőhangszerek és kórusok is megszólaltatják Bach műveit, de lesznek igazán különleges koncertek is: a Góbé együttes például Bach egyik darabját népzenei elemekkel fűszerezi. Az egyik Deák téri koncert pedig a
Bach&Tango nevet kapta. Ahogy a programokon is látszik, azt szerettük volna elérni, hogy ezen a hétvégén mindenkihez befogadható módon és megközelíthető helyszínen jusson el a komolyzene. Nem úgy kell ezt elképzelni, hogy a közönség szigorúan ül egy helyben, teljesen csöndben, és csak a cukorka papírja serceg. Nyilván nagy lesz a jövés-menés: ezzel pontosan tisztában vagyunk, hiszen mi visszük ki Bachot, a klasszikus zenét az utca emberéhez. Reméljük, sokaknak felkelti az érdeklődését ez az esemény, és valóban kedvet kapnak a komolyzene hallgatására.
Azt olvastam az angol honlapon, hogy a fellépők semmilyen honoráriumot nem fogadnak el a koncertekért.
Pontosan. Amikor Dale Henderson 2010-ben kiállt New Yorkban Bachot játszani, akkor azért tette, hogy tisztelegjen a barokk zeneszerző emlékének. Ez a kezdeményezés pár év alatt annyira népszerű lett, hogy 2015-ben a világ 39 országában 129 városban ünnepelték Bach születésnapját – mindenfajta fizetség nélkül. Azt látom egyébként, hogy az igazi művészek nagyon szívesen tesznek eleget a felkérésnek még ingyen is. Idén is lesz több olyan fellépő, aki nem is egy helyszínen ad koncertet. Szerintem ez az igazi alázat: nem a pénz, hanem a kultúra közvetítése a lényeg.
Mit gondolsz? Miért pont Bach születésnapját és nem, mondjuk, Wagnerét ünnepli a világ?
Mert a zenénknek Bach az origója. A zenetörténetet és a zenei stílusokat Bachoz képest fogalmazzuk meg, hozzá képest viszonyítjuk. Művészete az európai kultúrkör minden zenei ágazatának a zsinórmértéke. Értem ezt úgy is, hogy a legkisebbektől az érett művészekig mindenkinek van lehetősége elsajátítani és megérteni a műveit, persze ki-ki a maga szintjén, és ez ugyanígy van a hallgatói oldalon is. Ez is a különlegessége a hétvégének. A kis zeneiskolás Bach által közelebb kerül a világhírű előadókhoz. De mindezeken túl fontos leszögezni, hogy rendezvényünknek nem Bach megismerése az elsődleges célja, hanem a kultúra közvetítése. Ezért a célért dolgozott Bach egész életében, és a földi világot elhagyva a szellemi kincse az, ami a kultúránkat is mozgatja. A történelemben Bach előtt és után sem született még egy ekkora hatású művész, mint ő. Összefoglalva: a művészet a cél, Bach pedig az eszköz. De micsoda eszköz!
És téged mi motivált abban, hogy meghonosítsd hazánkban ezt a kezdeményezést?
Szerintem az a kulcsa, hogy hittem abban, hogy van erre igény. Tavaly szerveztük meg a
Bach mindenkinek programot először Budapesten, már akkor is negyven koncerttel vártuk a közönséget, amelyek annyira jól sikerültek, hogy idén mertem még nagyobbat álmodni.