A Wave Twins 2015-ben állt össze zenét csinálni, és olyan elektromos hullámokat generáltak, amik azóta is rendületlen áramlatokként úsznak a budapesti éjszakában.
Tóth Laura és Tóth Annamária duóját névrokonságuk ellenére nem vér köti össze, viszont egyként gondolkodnak és cselekednek is live szettjeik során. Főleg az utóbbival operálnak, de dj-zni is hallhatjuk őket. Közös terepük a techno és a house, de többféle hangzással is kísérleteznek a rave sötét bugyrain keresztül az italo house diszkósabb magasságai felé.
2015-ben in medias res jelentek meg a technokultúra európai bölcsőjében, a német fővárosban, ahol a Mercedes-Benz Fashion Week egy magyar vonatkozású eseményéhez, a USE unused bemutatójához írtak zenét. Itthon a Ladyfesten és a Kikeltetőn figyelhettünk fel rájuk. Azóta olyan helyeken lépnek fel mint a Toldi, a LÄRM, a Központ, de nem restek a Bánkitóra és a Kolorádóra sem elvinni a játékaikat. Büszkék rá, hogy nőkként erősítik a hazai technoszcéna sokszínűségét, de nem tartják magukat kemény vonalas feministáknak. Ezzel a nyitottsággal állnak a zeneíráshoz is, és szeretnék eloszlatni a műfajt beárnyékoló elérhetetlen, sötét felhőket. Hasonló céllal többek között a Bánkitó Fesztiválon, a Kolorádón és a Gólyában is tartottak dj-workshopokat, ahol kezdőket vártak, hogy segítsék az indulásukat. Ilyen kezdeményezésre kis országunkban nem nagyon van példa.
A számaik is szabad ötletek áramlásaként születnek, jammelések során. 2019 januárjában ki is forrta magát az első EP-jük, a Half Half hat számmal. A debütálás január 24-én a LÄRM CRIME buliján történt, majd másnap ment is Spotify-ra.
A Half Half albumcím az első szám megnevezése is egyben, maga a status quo. A duó zenélései során ezt az egészet alkotó koherens működést halljuk. Ezzel a felütésszerű darabbal le is rakják a bazaltkemény alapkövet a techno oltára felé vezető útra, ami azonban nem sárgaköves, nincs visszanézés. Erre az bázisra könnyedén húzták fel az album további, lágyabb öt házát. A half - half az EP leggyorsabb száma, 133 BPM-mel lök ki egyenesen a sztratoszférába. Egy fémes bizsergéssel indul, ami a sürgető, de puha beattel válik állandó melódiává. Egy pillanatra kiáll és elgondolkodtat, hogy hogyan is van ez a földi lét. Ezt az érzést vezeti végig a számon a megérkező magas hangsáv, és kérdőjelként kezd villogni a fejünk felett, amíg válasz nélkül el nem úszik. Aztán ismét jön a karcos hangzás, a magas csak jelzőfényként tűnik fel időnként újra, emlékeztetőként. Triplázott leütések hangsúlyozzák a vasak erejét, majd a magas hirtelen kérdőjelből felkiáltó jellé változik. Felváltva kérdez és válaszol magának. Kétségekből a bizonyosságba vált, de nem teljes az egyensúly. Aztán egy jó ideig eltűnik ez a párbeszéd és a bizsergés is, csak a puha alapdob marad. A kérdezz-felelek halkan egybeolvad a bizsergéssel, és a háttérből önálló entitásként emelkedik ki, a szám eleji mechanikák és a fény kéz a kézben vezet vissza a szilárd talajra, de már kicsit többel, mint ahogy elemelkedtünk róla.
Nagy csend után szólal meg a Jiffy transition („pillanatnyi átmenet”) lágyan úszó dallama, ami ennél a számnál inkább szolgál alapként, mint a dob: az inkább játék, labdák dobálgatása. A háttérben szüntelenül szóló dallam vízparti hullámok előre- és hátrahúzódásának hangja. Az állandóság, a folyamatosan változó természeti erők mozgásával válik örök érvényűvé. A szám dinamikáját a pattogó ritmusok adják, és gyors tettrekészséggel ellensúlyozzák az elmélkedő melódiát. A cselekvésvágy és a melankolikus befordulás kettőssége ez, amit a harmadik fél, egy három hangból álló taktus kísér. A parti zavart vékony hangú, kis bogarak fokozzák, de ez lassan enyhül azok eltűnésével. Maradnak a taktusok, a labdák és a hullámok. Aztán feltámad a szél, és felkavarja a homokot. Ritmusosan karcolja a bőrt, amíg a hullámok le nem mossák. Visszatér a bogárraj, de már nem zavar, a víz megtisztít, és csak a labdák pattognak a végtelenségig.
Ugyanazzal a 128-as BPM-mel visszhangozva hallatszik messziről a yuuukk emelkedő dallama egyre erősödő dobokkal, és kemény kézzel átveszia terepet. Itt végig van egy zörejjellegű háttér cinekkel, amin látszólag rendezetlenül cikáznak az elemek. Gyerekként keres ez a dallam partnert a játékhoz, de egyedül marad a zavaros vízben, és fel kell találnia magát. Fade-elésekkel kap a zene egy lüktetést, ami az előző két számhoz képest kisebb összpontosítást kér, és lazább kötelékeket kínál – kevésbé vezet, szabadabban játszik. Kitölti a teret, feloldja a felgyülemlett feszültséget. Bevisz a vízbe, egy kevésbé strukturált pancsolásra hív. A laza dallam, a cinek és a leütések sokszor összekuszálódnak, és csak a szám fele közelében tisztul a kép, de csak egy kicsit pihentet. Akkor kell a nagy levegővétel, hogy fent maradjunk a vízen. Összecsapó hullámok, játékos fröcskölések. Majd megszólal egy határozott férfi vokál jajdulása, ami nem vet véget a játéknak. Reakcióként a háttérben magas zizegés jelzi az örömöt. Visszatér az állandó zörej, újult erővel kavarodik fel a víz. A szám vége felé, amikor teljesen elfáradtunk, abbamaradnak a cinek, kiúszhatunk a dallammal.
A strick dreams („egyenes álmok”) egy következő világba invitál, ahol nem ébren járunk. Lassabban, 122 BPM-mel viszi a lábainkat a porózus talaj. Végig ez a tempó marad már az EP további részében. Könnyebb a láb, kevesebb a hanghatás, az agy korlátok nélkül engedi előbújni az absztrakt, kitalált alakokat. A feszült figyelmet a hangvilla A hangjának kitartott rezgése jelzi a szám végéig. Ez a táj nem evilági, zörgő láncokat hallunk a semmiből, mély basszusokat és törzsi dobokat. Ezek váltakozására a három hangból álló torz dallam kétkedő tekintettel forgatja a fejét. Veszélyérzet van, és kiszolgáltatottság, a hátunkon is kell hogy legyen szemünk, különben megtréfál az agy. A törzsi ritmus a menekülés hangja, üldözöttek vagyunk a saját hazánkban. Szedjük a könnyű lábainkat, de egyre nehezebbek, kereplő és cinek hatalmába kerültek, futunk, de a homok is fut. A szörnyek, akiket délibábnak remélünk, végül eltűnnek, amikor mi is elsüllyedünk a homokban hangtalanul. Ez talán az album legsötétebb száma.
A three moons orbit the earth („három hold kering a föld körül”) alatt a test ismét a világűrbe sodródik, ahogy az EP első számában, de itt nem hirtelen robban be a fekete térbe. A strick dreams után szemeinket kinyitva, fekvő helyzetből egyenként emelkednek fel a végtagjaink. A dallam segíti a karokat, a térdeket, a fejet felemelkedni, és egyszer csak elkezdünk kisodródni a semmibe. Most nem saját magunkkal vagyunk elfoglalva, a végtelent próbáljuk felfogni. Ahogy egyre messzebb visznek a fémcsövesorgona-hangzású dallamok, visszanézünk a bolygónkra, és három holdat látunk keringeni körülötte. Aztán az album első szöveges vokálja kijelenti, hogy az agyam trükközik velem, nem tudom, mit csináljak. Ez a zavarodott állapot áll fenn a szám további részében, és fokozódik a szöveg eltorzításával. A vizuális hatás teret tud nyerni a vokál háttérbe szorításával, és a hallgató is megjeleníti a képet. Az értetlenséget a dobok hatalomátvétele próbálja strukturálni a szám vége felé, aztán beáll a teljes nihil.
A kiss fm 95 rögtön induló felívelő dallama ezt a nihilt tölti fel világos és nyugodt tudattal. Az utazás a végéhez ért, a beatek nem sürgetnek, a dallam óvatosan visszakísér a jelenbe. Simogatóan hallatszik egy női hang, a biztonság hangja. Aztán a szám felénél a puha ütemekre az emlékeink felélénkülnek, és a fémes zizzenésekkel képek villannak be: a kérdőjel felkiáltójellé válása, vízparti labdák pattogása, gyerek pancsolása, apák jajszava, szörnyek a parti szunyókálás alatti álomból. A három hold valóságként él, de már nincs biztos realitás. A végén a puha ívek rugalmassága marad, és az album határozott véget ér. Kiszállás.
Kétkedéssel fogadtam az első másodpercben az EP-t, mert nem éreztem sajátomnak, de örülök, hogy kitartottam a Wave Twins utazásán. Bizonyíték az album arra, hogy a jól strukturált elektronikus zene a nap közepén is elrepíthet olyan terekbe, ahol nem gyakran járunk.
Leadkép: Wave Twins official