Kevés zenei műfaj kialakulását élhetjük meg jelen időben. Minden műfaj kísérletezésből, ismeretlen hangzások felfedezéséből és a régiek átértelmezéséből születik. Új zenei időszámítás kezdődött, amikor lehetőség nyílt elektromos hullámokat gerjeszteni hangszer nélkül.
Ezen az úton elindulva az utóbbi ötven évben teljesen átalakult a zenéről alkotott képünk. Az új és sokszínű elektronikus zenei szubkultúrák kialakulása során olyan közös tereket jöttek létre, ahol együtt tudnak létezni teljesen eltérő háttérrel rendelkező emberek is. A 2000-es évek végétől próbálja ezeket az eltérő háttereket összemosni, eltörölni a global bass. A világot körbeutazva Latin-Amerikától Ázsiáig, Afrikán át a Balkántól a Közel-Keletig merít a helyi hangzásokból, és frissíti fel azokat valami váratlannal.
A global bass stílusjegyei nem korlátozhatóak egy-egy népcsoport zenei hagyományaira, az alkotók szabadon merítenek a világ bármely tájának tradicionális dallamaiból, ritmusaiból. Leggyakrabban a kolumbiai népzene (cumbia), a brazil bossa nova, a zouk és reggae ritmusai határozza meg a hangzást, de trap ütemek és a tropical house is visszhangzanak a tánctéren. Külföldi zászlóhordozói a perui Dengue Dengue Dengue, a brazil Tropkillaz, a kanadai Uproot Andy. Amerikai popvonalon Diplo képviseli a stílust, aki a Major Lazer csapat tagja is. A holland csatornákon az Umoja duója evezi délebbi vizekre a gobal bass hajóját, amit május 2-án a Duna-parton meg is hallgathatunk a Pontoonon.
Itthon Debrecent kapta el a global bass 2013-ban, és a Babylon Records azóta is terjeszti, aminek szülőatyja a minszki származású Stas, aki saját maga producerként és DJ-ként is működik a kiadónál: „Küldetésük a zenei, földrajzi és társadalmi határok leradírozása hanghullámok keltette közösségi rezonanciával.” Az utóbbi években Budapesten is hallhattuk a Babylon Records előadóit, de Olaszországba is elrepülnek zenélni. Hangzásaik legtöbbször a moombahton (reggea és house fúziója) különböző válfajaira épülnek, amit tribal, trap és tropical house elemekkel dobnak meg. Egymás számait is gyakran mixelik, így sajátos variációkat mutatva meg egy témára. Rumbatök, konga, furulya, zongora, kiáltások a dzsungelben, indiai negyedhangok, afrikai törzsi dobok és vonósok mellett a sivatagi tevegelés közbeni homokvihar is megfér.
Stas hangzása inkább puha beatek köré épül, és eufórikus állapotba invitál, de időnként megkeményedik, és a magaslatokba emeléskor érezni a gyérebb levegőt, ami melankolikusabb hangulatot teremt. A kísérletezése és folyamatos fejlődése a Babylon Records Soundcloud-ján végigélhető. Nem egyirányú ez a fejlődés, inkább szerteágazó felfedezés, ahol új utakat jár be: néha megpihen egy álomszekvencia felemelkedésében, esetleg a forró indiai éjszakákban táncol, vagy épp a senki földjén keselyűkkel párbajozik. Legújabban elefánt háton utazik, ahogy a még ropogósan friss albumán hallhatjuk.
Szintén a kezdetek óta jelen van a kiadó életében Hataah, aki jelentős szerepet tölt be a műfaj itthoni evolúciójában. Ő producerként kicsit keményebben bánik a dobokkal, recsegősebb elektronikát hoz, és törtebb ritmusokkal játszik. A kezdeti időkben ősi erőket szelídített meg és dolgozott át mechanikus harci fegyverekké, később hindu istenség előtt áldozott gazdagon hangszerelt basszusokat. Egy hónapja megjelent EP-jén légiesebb számok is helyet kaptak a megszokott játékosság mellett. A megszólaltatott bennszülöttek városiasodtak, és átvették az irányítást a betondzsungelek felett is.
Pszichedelikusabb irányt képvisel a kiadónál Aluphobia, aki sötétebb világba invitál, és a techno felé húz. Ő visz a legkétesebb helyekre, ahol fényes bogarak repkednek , és savas eső esik. EközbenBaq termőfölddé változtatja a sztyeppe kies világát, ahogy a távoli erdőkből sípok és dobok szólaltat meg, ő pedig követi azokat az ismeretlenbe.
A kiadó még sok más alkotót is megjelentet, akik soundcloudon meghallgathatók. Debrecenben az egyéves The Folk Attack eseménysorozat ad otthont a repülőszőnyegen utazni vágyóknak és kopogtat kongán új dalokkal, szélesítve a város éjszakájának horizontját. Különböző felállásokban hallhatjuk őket Budapesten is néhány éve. A BWOLA bulisorozat korábban a Müsziben, a Dürer Kertben, a Toldiban és több más helyen került megrendezésre, legutóbb pedig a Bánkitó Fesztiválon állt össze: eklektikus hangzások, szépen ívelt táncrend és hajnalig hajlongás.
Ugyanezen a számegyenesen találjuk a kiadótól független, diszkósabb világban otthonosan mozgó HuskyJoe-t. Ő mostanában főként brazil és andoki népzenei újraértelmezésekkel emeli funky szettjeivel nem evilági szintekre a budapesti éjszakát. A Tinta Art Caféban Stas-szal együtt a Coolest Monkey in the Jungle bulisorozatot vitték, de a LÄRM-ben is hallani, a nyári estéinken pedig a Pontoonon fog előcsalogatni minket furulyával a kosárból.
A BWOLA sorozatán keresztül ismerhettük meg a török származású Vedat Akdagot, aki cosmic diszkót, technót és török klasszikusokat csillogtat szettjeiben, amik ettől autentikus felhangot kapnak. Fülledt, ösztönös, és táncoltat. Szinte minden budapesti klubban meghallgathattuk már, nemrég Isztambulban játszott, de visszatért, hogy újra felforrósítsa a lábunk alatt a talajt. Például május 4-én a Szentendrei-sziget fái alatt fog elvarázsolni a mhmm bulisorozat legújabb nappali eseményén.
A global bass egy olyan színfolt lett a hazai zenei színtérben, ami kiszélesítheti a világot, és a megszokott techno, house bulikból egy emberközelibb, világzenei elektronikával messzi tájakra visz. Nem biztonsági játék ez, de megéri a kitekintést.