• Kell hogy legyen bennünk remény az összefogásra – Interjú Dettre Gáborral a Csendes éj című filmről

    2025.02.16 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    Decemberben került a mozikba Dettre Gábor (Felhő a Gangesz felett, Tabló) legújabb filmje, a közösségi finanszírozással készült Csendes éj, mely egy fiatalember (Vilmányi Benett) és egy idős asszony (Molnár Piroska) találkozását mutatja be. A rendezővel beszélgettünk.

  • Dettre Gábor a „Csendes éj” forgatásán  Kép forrása: JUNO11 Pictures
    Dettre Gábor a „Csendes éj” forgatásán
    Kép forrása: JUNO11 Pictures

    A Csendes éj végig egyetlen helyszínen, egy lakásban játszódik, szenteste. Egy fiatal fiú és egy idős asszony beszélgetését követhetjük benne. A film egyik producere, Topolánszky Tamás Yvan azt mondta, hogy a Csendes éj a karácsony valódi jelentését mutatja be. Mi ihlette a filmet?

    A történetet a bennem élő kettősség ihlette.

    A világra való fiatalkori rácsodálkozásom és kíváncsiságom idősebb koromra találkozott a mai világunk valóságával, és ez a kettősség jelenik meg a film két főszereplőjében is.

    A másik ihletforrást az jelentette, hogy az emberiség az önpusztító életformájával lehetetlenné tette a civilizáció túlélését, amely hamarosan meg is szűnik létezni a jelenlegi formájában. Ennek ellenére, és ez a mondandóm lényege, úgy gondolom, kell hogy legyen bennünk remény az összefogásra, a világ megváltoztatására és megújítására. Mert ez a dolgok logikája, rendje.

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből  Kép forrása: JUNO11 Pictures

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből
    Kép forrása: JUNO11 Pictures

    A történetből egy előadást is rendeztél, amelynek Kolnai Kovács Gergely és Máhr Ágnes volt a főszereplője. A Lekváros keksz járvány idején című darabot 2020-ban mutattátok be. Ebből nőtt ki a film?

    Igen, az előadás tulajdonképpen a film „főpróbája” volt. Meg akartam nézni, hogy néz ki ez a történet a színpadon, mielőtt elkészítem a filmet. A darabot kétszer játszottuk el nézők előtt a KuglerArt Szalonban, és sikerként könyveltük el, engem teljesen megnyugtatott az írást illetően. A Csendes éjhez azért választottam más színészeket, mint az előadáshoz, mert a film forgatókönyvét eleve Molnár Piroskára írtam, akivel már dolgoztam együtt korábban. Többször is azt nyilatkozta, hogy már nem szeretne több szerepet vállalni, ezért nem akartam még az előadásban való részvétellel is terhelni. Szerencsére azonnal igent mondott, amikor megkerestem a filmszereppel. Mivel külföldön élek, kevéssé ismerem a fiatal magyar színészeket. Egy barátom, Fátyol Kamilla színésznő javasolta Vilmányi Benettet. Megnéztem az összes filmet, amelyben játszott, és nagyon tetszett a játéka. Ő is azonnal elvállalta a szerepet, pedig korábban ő is azt nyilatkozta, hogy nem szeretne többet játszani, mert inkább a rendezéssel szeretne foglalkozni. Piroska és Benett is komoly kihívást látott ebben a filmben. Benettel nagyon gyorsan összebarátkoztunk, és rögtön tudtam vele azonosulni. Rögtön megláttam benne magamat, Piroska pedig a maga ősanyai lényével, elképesztő energiájával valami olyat testesített meg, ami mindig is nagyon közel állt hozzám.

    Kimond egy mondatot, és az úgy van rendben. Minden belőle jön” – így jellemezte Vilmányi Benettet Molnár Piroska egy interjúban. Szerinted miben áll a tehetsége?

    Ösztönösen játszik. A lelke legmélyén megtalálja azokat a jellemvonásokat, amelyekből létre tudja hozni és el tudja játszani az adott karaktert. Előfordult a forgatáson, hogy a szövegében egy-egy félmondatot, szót idegennek érzett. Nem találta meg azokat a lelkében. Ilyenkor mindig próbáltam meggyőzni, de nem sikerült. Láttam, hogy nem teljes átéléssel azonosult ezekkel a szavakkal, mondatokkal. De nem bántam, mert remek technikájával mégis tökéletesen végrehajtotta a feladatot. Kapa barátom [Mucsi Zoltán – a szerk.] hasonlóan ösztönös színész.

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből  Kép forrása: JUNO11 Pictures

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből
    Kép forrása: JUNO11 Pictures

    A forgatás ideje alatt Molnár Piroska egy kisebb sérülést szenvedett, amelyet végül bele is írtatok a történetbe. Ez mennyire okozott nehézséget?

    Óriási kihívást jelentett, de szerencsére meg tudtuk oldani. Piroska éjjel felhívott, hogy elesett, kórházba került, összevarrták a homlokát, és kék-zöld a feje. Sírt, teljes tragédiaként élte meg. Elképesztően lelkiismeretes és fegyelmezett színész. Tudta, hogy egy ilyen alacsony költségvetésű filmnél nem tudunk hetekre leállni. Még aznap éjjel kitaláltam, hogy beleírom a történetbe a sérülését. Nem maradt a kórházban, másnap reggel meglátogattam, és az ágya sarkán ülve elmondtam neki az ötletemet. Nagyon tetszett neki. Egy nap kihagyás után folytattuk a forgatást, és időben be tudtuk fejezni a munkát. Általában véve is elmondható, hogy mi hárman, Piroska, Benett és én igazából lényeges kérdések és magyarázatok nélkül próbáltunk és forgattunk összesen kb. egy hónapig. Csak a részletekről kellett beszélnünk, arról se sokat. A munka alapkérdéseit, mondandóját mindketten már szöveg formában megértették és elfogadták, ami nekem óriási öröm és könnyebbség volt. 

    Minden, ami engem érdekel, ami fontos, az kifejezhető egy két ember közti pontosan megírt párbeszédben, amely aztán minden elképzelhető életviszonyra vonatkoztatható.

    Engem ez, és csak ez érdekelt, ezt Piroska és Benett is rögtön megértette, és játékuk irányvonalaként rögtön magukévá is tették.

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből  Kép forrása: JUNO11 Pictures

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből
    Kép forrása: JUNO11 Pictures

    Úgy tudom, a forgatás tíz napig tartott. Mennyire volt megterhelő a munkatempó?

    Úgy terveztük, hogy tíz napig forgatunk, de kilenc és fél nap alatt befejeztük. Nagyon intenzív munka volt, de egy ilyen jellegű dráma forgatását nem is szabad sokáig elhúzni. Ha két-három nappal tovább tudtunk volna dolgozni, az sokat segített volna, bekerülhetett volna még néhány apró finomság a filmbe, de kilencvenöt százalékban így is olyan lett, ahogy elképzeltem, így nincs okom panaszra.

    Hogyan találtátok meg a film helyszínéül szolgáló lakást?

    Teljesen berendezett, tárgyakkal zsúfolt lakást kerestünk, amely egy valaha ígéretesebbnek tűnő múltat sejtet.

    Egy ingatlanügynökön keresztül találtunk is egy ilyet. A lakás utolsó tulajdonosának családja úgy tűnt, semmire nem tartott igényt a több évtized alatt felhalmozott tárgykollekcióból. Mindent átengedtek nekünk, ezzel biztosítva tökéletes színteret a filmnek. Fájdalmasan jó volt számomra ebben a lakásban forgatni.

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből  Kép forrása: JUNO11 Pictures

    Jelenet a „Csendes éj” című filmből
    Kép forrása: JUNO11 Pictures

    A film a JUNO11 gyártásában és forgalmazásában került a mozikba. Már az elején úgy indultatok neki, hogy közösségi finanszírozással készítitek el?

    Igen, az elejétől kezdve ez volt a tervünk. Korábban háromszor is pályáztam az Nemzeti Filmintézethez különböző filmtervekkel, de nem kaptam támogatást, ezért feladtam. A Csendes éjt úgy rendeztem meg, hogy lemondtam a fizetésemről. Én fedeztem a költségeimet, amikor Berlin és Budapest között ingáztam a forgatás idején. A közösségi finanszírozással kétmillió forintot szerettünk volna összegyűjteni, de négymillió jött össze, ezenkívül a kamerák és lámpák bérbeadásával foglalkozó Sparks is beszállt a filmbe koproducerként.

    bb

    Van újabb filmterved?

    Jelenleg producertársammal egy nagyobb volumenű filmben gondolkozunk, amelynek kilenc szereplője lesz, és külföldi producert is keresünk hozzá. A Csendes éjhez hasonlóan egy abszurdba, bizarrba hajló lélektani dráma lesz az is. Ezenkívül nem mondtam le azokról a filmtervekről sem, amelyek megvalósításához az NFI-től eddig nem kaptam támogatást.


  • További cikkek