• „Anyám olyan pasikat szeret, akik verik” – Kritika az It Ends with Us – Velünk véget ér című filmről

    2024.09.05 — Szerző: Paál Boglárka

    2024 augusztusában került a magyar mozikba az It Ends with Us – Velünk véget ér című film, melyet Justin Baldoni adaptált Colleen Hoover bestsellerszerző azonos című regénye alapján. A film a könyv tartalmát szépen átadja, azonban a hangsúlyok, a fentek és lentek igen egyhangúak maradtak.

  • Jelenet az „It Ends with Us” című filmből  Kép forrása
    Jelenet az „It Ends with Us” című filmből
    Kép forrása

    Egy fiatal virágárusnő és egy idegsebész kapcsolata; sorsszerű találkozások és pőre igazságok – ez dióhéjban Colleen Hoover regénye. Az írónő eddigi legsikeresebb műve ugyan könyv formában már 2016-ban megjelent, csak az utóbbi években vált népszerűvé, hónapokig a sikerlisták élén állt Magyarországon és külföldön egyaránt. A regény olyan fajsúlyos témákat boncolgat, mint a családon belüli erőszak, a párkapcsolati bántalmazás, illetve a generációs traumák feldolgozása. Lily és Ryle kapcsolata nem csupán az írónő fantáziájának szüleménye: a főszereplő karakterét saját édesanyjáról és a vele megtörtént esetek alapján mintázta.

    „Anyám olyan pasikat szeret, akik verik” – hangzik el a film első jeleneteiben. Jóllehet egy filmes feldolgozás soha nem tudja teljes mértékben adaptálni az alapművet, Justin Baldoni igyekezett hűséges maradni Hoover regényéhez, a film sok dialógusa szóról szóra követi az abban foglaltakat. Azonban a könyv árnyalt, bensőséges elbeszéléseit kihagyja a film, Lily belső monológjai és naplóbejegyzései elvesznek az adaptálás során. A fiatal lány a múltban naplójában leveleket ír Ellen DeGenereshez (a The Ellen Show műsorvezetője), melyekben elmeséli a vele történt kínos szituációkat, gondolatait és kételyeit. A könyvben ezt tekinthetjük egy elbeszélésen belüli elbeszélésnek, hiszen Lily a történet narrátora és a levelek írója is. Ebből a film csupán a nézőpontot veszi át, így

    a könyv érzelmi ereje kevésbé tud érvényesülni a mozivásznon.

    Jelenet az „It Ends with Us” című filmből  Kép forrása
    Jelenet az „It Ends with Us” című filmből
    Kép forrása

    A karakterek és a szituációk leegyszerűsítése egy hideg és élettelen összképet eredményez. A múltban történt események felidézésére a film csak flashbackek montázsával hivatkozik – ami hamar gépiessé válik. De a történet elbeszélésmódjának problémái eltörpülnek amellett, hogy az It Ends with Us megpróbálja romantizálni az erőszakot.

    „Vagy mi törjük meg a sablont, vagy a sablon tör meg minket” – utal a film plakátjának idézete a traumákra, a nehézségekre, mindarra, amitől Lily egész életében szabadulni és menekülni próbált. E témákat a film előzetese is felvillantja, de a trailer képsorai csak ígéretek maradnak. A film próbál egyensúlyozni a valóság ábrázolása és a túlzott dramatizálás között, de nem tud mélyre hatolni, csak kapargatja a felszínt ezekben a megrázó esetekben. A látványban és a drámai csúcspontokban nem szenved hiányt a film, viszont a pszichológiai mélység nagyon is hiányzik – kérdés, hogy mennyire volt célja a rendezőnek ennek bemutatása.

    Jelenet az „It Ends with Us” című filmből  Kép forrása
    Jelenet az „It Ends with Us” című filmből
    Kép forrása

    Szép és gazdag emberek, őrülten vagy kegyetlenül egymást szerető párok, menekülőutak. Így ismerjük meg a film főszereplőit: Allysa és Marshall, Lily és Ryle, végül Atlas. Ez a romantikus melodráma több mint egy szimpla szerelmi történet (és szerelmi háromszög), mégis egy átlagos film látszatát kelti. A film témája és komolysága, illetve annak aktualitása egy amerikai romkom köntösébe bújik, eltakarva a lényeget, amelyről sokan (akár a film promotálása során is) nem vesznek tudomást. Erre erősítenek rá a totál plános, elnyújtott csókjelenetek, míg a magát a film lényegét prezentáló konfliktusok alig néhány másodpercet kapnak.

    A szereplők perspektíváit elhomályosító rózsaszín köd kettős funkcióval bír. Egyrészt a nehéz téma könnyebb emészthetőségét is szolgálhatja, másrészt megmutatja, hogy ilyen szituációkban nem is olyan könnyű fekete-fehérben látni a valóságot. A film sajátossága, hogy a pár „jó időszakain” elidőzik, míg a rossz pillanatokat homályosan mutatja be – mi magunk sem tudjuk eldönteni, hogy ezek véletlen és sajnálatos balesetek, vagy tulajdonképpen hibák elkövetése és halmozása. Ryle részéről a fizikai erő a dominancia jeleként, fenyegetésként jelenik meg, míg Lily az erőszak áldozata, az önállósodás és az újrakezdés szimbóluma. A cselekmény két szálon fut, a jelen eseményeit a múltba bepillantást engedő jelenetek szakítják meg.

    Így mutatkozik meg az erőszak ciklikussága, a lehetséges kiutak keresése két hazugságokkal és kéztördeléssel teli esedező bocsánatkérés között.

    Ezt az emberi traumákkal terhelt románcot a szereplők némi öniróniával és a legborzasztóbb helyzetek közé ékelt poénokkal próbálják lazítani: „A temetésedre milyen zenét kérsz?” – kérdezi Atlas Lilyt ebben a felületesen kezelt erőszaktörténetben. A felületesség érzését erősíti a filmet körülvevő marketingbotrány is. A bemutató és annak kommunikációja a film valós üzenetének árt a legtöbbet. Colleen Hoover és Blake Lively a film reklámkampánya során a romantikára koncentrált, háttérbe szorítva az erőszakot. A film hivatalos TikTok-csatornáján a következőre buzdítják a nézőiket: „Kapj fel valami virágos ruhát, és a barátaiddal nézzétek meg együtt a moziban a filmet!” Ezzel a fókusz teljesen elveszik a mondanivalóról. A reklámkampány okozta botrány elvitte a hangsúlyt a filmről – tulajdonképpen a botrány reklámozta a filmet. A nézőközönség véleménye megoszló, amely leginkább a nézőpont és a rendezői szándék mentén siklik el. Ahhoz, hogy ez a film egy társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, túl gyenge; a romantikát és az erőszakot pedig (szerencsére?) nem tudja összeboronálni.

    Jelenet az „It Ends with Us” című filmből  Kép forrása
    Jelenet az „It Ends with Us” című filmből
    Kép forrása

    A rendező és a főszereplő(k) között kialakult személyes konfliktus is némiképp alakította a közvéleményt. Ebből kifolyólag két táborra oszlott a közönség: egyesek szerint megvolt a kémia a filmbeli pár között, mások szerint érezhető volt a kettejük közötti konfliktus. Abban azonban egyetértés született, hogy Blake Livelynál keresve sem találhattak volna alkalmasabb színésznőt Lily szerepére. A virágárusnő történetét hozzá illő dallamok kísérik Birdy és Taylor Swift közreműködésével.

    A film és a nézők végig arra keresik a választ, Lily miért nem hagyja el Ryle-t. Talán az is a film egyik legnagyobb hibája, hogy nem felel a kérdésre. Hiányzik a mélyebb, részletesebb elemzés, a generációkon átívelő tűrés miértjeinek felmutatása. A film a végére sem jó tanáccsal, sem tanulsággal nem szolgál, a következtetések levonását is teljes mértékben a nézőre hagyja. Döntsük el mi magunk, hogy velünk (bennünk) hogyan ér véget a film.

    Pontszám 6/10

    It Ends with Us Velünk véget ér

    Amerikai filmdráma, 130 perc, 2024

    Rendező: Justin Baldoni

    Forgatókönyvíró: Christy Hall

    Operatőr: Barry Peterson

    Zene: Rob Simonsen, Duncan Blickenstaff

    Szereplők: Blake Lively, Justin Baldoni, Brandon Sklenar, Jenny Slate

    Forgalmazza: InterCom

    Pontszám 6/10

  • További cikkek