Tudományos keretek között foglalkozni szerepjátékkal vagy akár videójátékokkal? Igen, lehetséges! Sőt, egyre többen művelik a tudományos élet képviselői közül is. A KO Közös nevezőben O. Réti Zsófiával és Krek Norberttel beszélget Hlavacska András a játéktudomány jelenlegi helyzetéről.
Sokak számára meglepően hangozhat, hogy akár egy videójátékot is lehet úgy elemezni, mint egy irodalmi művet. Pedig valahol az irodalom, film- és médiatudomány határán létezik egy olyan egyszerre régi és új terület, amely – nevezzük akár game studiesnak, játéktudománynak vagy ludológiának – egyre inkább megkerülhetetlenné válik az egyetemeken, és számos hallgatót motivál a tudományos életben való részvételre. Ráadásul a játékok tematikája nagyon sokszínű, és hasznosak lehetnek akár a valós életben is a traumafeldolgozástól kezdve egészen addig, hogy olyan szereplők bőrébe bújhatunk, akiknek egyébként nem feltétlenül tudjuk megtapasztalni a helyzetét.
A Kortárs Online-on régóta közlünk videójátékokkal, játéktudománnyal kapcsolatos cikkeket, és most nagy örömünkre a Közös nevezőben is megjelenik ez a téma. Az adásban három, a Debreceni Egyetemhez kötődő játékkutató, O. Réti Zsófia, Krek Norbert és Hlavacska András beszélget arról, hogy a térséghez képest hol tart a hazai játékkutatás, és milyen lépések történnek az intézményi háttér megteremtése érdekében. Kitérnek arra is, hogy milyen fórumokra van szükség az eredmények ismertetéséhez, hogyan viszonyul ez a terület a magaskultúrához, és nem utolsósorban arra, hogy miért is jó játszani.
Podcastjainkban alapvetően a KO-n megjelenő sokféle kulturális tartalmat szeretnénk visszaadni, de az adások tartalmukban és szellemiségükben a Kortárs folyóirathoz is kötődnek. Beszélgetéseink tükrözik a KO összművészeti portál jellegét, és értékhalászatunk során a kulturális jelenségek minél szélesebb kontextusát kívánjuk bemutatni hallgatóinknak.
A beszélgetés teljes terjedelmében meghallgatható a KO Közös nevező csatornáján az Apple Podcaston, a Spotifyon, és a YouTube-on.