Bemutatták a Semmelweis Ignác történetét feldolgozó nagyjátékfilmet Koltai Lajos rendezésében. A film sajtóvetítése után a producer és a két főszereplő mesélt a forgatásról.
November 30-án megérkezett a mozikba Koltai Lajos legújabb filmje, a Semmelweis. „Az anyák megmentőjéről” szóló 127 perces életrajzi dráma elsősorban a magyar orvos felfedezésére koncentrál. A történet 1847-ben játszódik a bécsi szülészeti klinikán, ahol a láthatatlan, gyilkos kór, a gyermekágyi láz szedi áldozatait az anyák között. A Semmelweis a rendező-operatőr harmadik egész estés rendezése a Sorstalanság és az Este után, az alkotásban olyan színészek szerepelnek, mint Vecsei H. Miklós, Nagy Katica, a film operatőre pedig Nagy András volt.
A sajtóvetítés után a film producere, Lajos Tamás, valamint a két főszereplő, a Semmelweis Ignácot alakító Vecsei H. Miklós, illetve az Emmát játszó Nagy Katica válaszolt a moderátor kérdéseire.
Koltai Lajos viszont egy kisebb baleset miatt nem tudott részt venni a sajtótájékoztatón. Annak kapcsán, hogy honnan jött a film témája, Lajos Tamás felidézte: két évvel ezelőtt egy barátja, Vida József vetette fel neki az ötletet, hogy a következő filmje Semmelweisről szóljon. Emellett személyes szál is fűzi a történethez, mivel gyerekként rengeteg időt töltött a pécsi szülészeti klinikán, ahol a nagyapja professzor volt. Miután elkészült a Maruszki Balázs és Kormos Anett által jegyzett forgatókönyv, Lajos Tamás megkereste Koltai Lajost, hogy megrendezné-e a filmet, aki igent mondott. A forgatás tavaly nyáron indult, és ötvenöt napig tartott, majd hosszú utómunka következett. A producer szerint a Nemzeti Filmintézet olyan pénzügyi hátteret teremtett, amely méltó körülményeket biztosított a stáb számára [a Semmelweis 2,26 milliárd forintos támogatásból készült – a szerk.].
A szereplőválogatás kapcsán Vecsei H. Miklós elmondta, ritkán játszik filmekben, mert nem szeret castingokra járni. Ehelyett találkozások és beszélgetések előzték meg a közös munkát. „Éreztem, hogy ez egy felemelő közös út lesz, és hálás vagyok érte” – emlékezett vissza a főszereplő. Nagy Katica is kiemelte, hogy nem a megszokott castingfolyamat során választották ki őket.
A szöveget csak akkor kapták meg, miután a közös beszélgetések során már megismerték egymást.
Koltai Lajos arra kérte a két színészt, hogy helyben tanulják meg a szövegüket, és ha nem emlékeznek egy sorra, akkor improvizáljanak. A színésznő szerint ez jó kiindulópont volt ahhoz, hogy feloldódjanak, és kiderüljön, együtt tudnak-e majd dolgozni.
A Koltai Lajossal való közös munkát Lajos Tamás úgy írta le, hogy a rá jellemző munkamódszerhez híven a rendező semmit nem engedett a maximalizmusából, a forgatás pedig ezzel együtt is fantasztikus hangulatban telt. Koltai elképesztő empátiát mutatott a szereplők és az egész stáb iránt. „Olyan barátságban, szeretetben telt a forgatás, ami egészen kivételes” – idézte fel a producer. Nagy Katica ugyancsak nyughatatlan maximalistaként jellemezte Koltai Lajost, aki végig odafigyelt rá, hogy a színészek jól érezzék magukat a forgatáson. „Esténként visszanézte az előző napi felvételeket. Minden reggel odajött hozzánk, és elmondta, mit látott. Mindig próbált minket megnyugtatni, egyben tartani” – mesélte. Vecsei H. Miklós pedig így méltatta a rendezőt: „Csak a film érdekelte. Nem számított neki, hogy mi lesz az ebéd, sem az, hogy mi történt a politikában. Az foglalkoztatta, hogy hogyan fog megszületni a következő jelenet.”
A moderátor az iránt is érdeklődött, hogy mennyire viselte meg a színészeket a történet drámaisága. Nagy Katicára leginkább az volt hatással, hogy a filmben rengeteg halált látni, ami próbára tette a színészeket is. Ezzel Vecsei H. Miklós is egyetértett. „Megértettem, hogy nem a gyilkos kórt keresem, hanem a szülni készülő anyákat szeretném megmenteni, akik egymás után halnak meg. Nem tudom, miért, de sejtem, hogy miattam. Rájöttem, hogy itt fogunk tudni csatlakozni a nézőkhöz a filmen keresztül, mert mindenki elveszít valakit az élete során, akit nagyon szeret, és sokszor önmaga hibájából. Ennél pokolibb a világon nincs. Bemenni abba a díszletekkel teli szobába, ahol pár nappal korábban még ott feküdtek az anyák és a babák, de már üresek az ágyak, és szól a halálcsengő, két hónap forgatás után letaglózó volt” – mesélte a szerepéről Semmelweis Ignác megformálója.
Lajos Tamás elárulta, hogy a forgatókönyvírás és a forgatás során szülészek, kórboncnokok, orvostörténészek ügyeltek rá, hogy szakmailag hiteles legyen, amit a vásznon lát a közönség. A történetben megjelenő szerelmi szál ugyanakkor teljes egészében az alkotók fantáziájának terméke. Lajos Tamás hangsúlyozta, hogy szerinte nincs olyan történelmi film, amelyben ne lenne fikciós szál.
„Amikor elkezdtük fejleszteni a forgatókönyvet, az volt az egyetlen kívánalmunk, hogy csak butaságot ne állítsunk. A fő szervezőerő az volt, hogy történhetett volna így is”
– fejtette ki. A producer a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a hivatalos premier előtt négy nappal már háromezer nézője volt a filmnek, ugyanis ennyi diák jelezte, hogy meg szeretnék nézni az iskoláknak szervezett vetítésen az alkotást. Zárásként hozzátette, hogy nemzetközi streamingszolgáltatók is licitálnak a filmre, és minden esély megvan rá, hogy a Semmelweis sikeres lesz.
A film november 30-tól látható a mozikban az InterCom forgalmazásában.