• Álomképző Akadémia – Az Ensemble Stars!! Music videójáték mint belépő az idolok világába

    2025.04.17 — Szerző: Szabó Kinga

    Ismerősen cseng az Arashi vagy a King & Prince? Nem annyira? És az Oshi no Ko vagy a Given? Na, ugye. Az animék még a távolinak tűnő J-popot és idoljait is képesek lehetnek hívogatóbbá tenni – ebben érdekelt az Ensemble Stars!! Music videójáték is.

  • Az „Ensemble Stars!! Music” videójáték címképernyője  Kép forrása: a szerző sajátja
    Az „Ensemble Stars!! Music” videójáték címképernyője
    Kép forrása: a szerző sajátja

    A koreai popkultúrát, különösen a K-pop-sztárokat az elmúlt években a hazai média is fokozott figyelemmel kíséri, a Squid Game (Nyerd meg az életed) és Train to Busan (Vonat Busanba) címek vagy a Stray Kids és BLACKPINK zenekar neve a magyar közönség számára is ismerősen csenghet. Más a helyzet azonban a japán sztárelőadókkal, idolokkal, akik az Ázsián kívüli közönség számára nehezen elérhetőek, albumaik, televíziós szerepléseik csak korlátozottan hozzáférhetők. 

    Bár az idolkultúra Japánból ered, a szigetország előadói – részben gazdasági megfontolásokból, részben egy szexuális bántalmazásokból fakadó botrány hatására – csak a közelmúltban léptek ki a globális piacra.

    Ennek is köszönhető, hogy a média „mindeneseit”, a celebekkel rokonítható idolokat (akik számos médiafelületen jelen vannak, de munkakörük elhagyhatatlan része az éneklés) a K-pop és nem a J-pop ismertette meg a nyugati világgal. Arányokat tekintve a japán női idolok száma nagymértékben meghaladja férfi társaik számát, de ez nem azt jelenti, hogy utóbbiak ne lennének ugyanannyira izgalmasak.

    A hús-vér japán idolok korlátozott elérhetőségéhez képest nagy fokú szabadsággal kecsegtető alternatívát kínálnak az animék és videójátékok fiktív világait benépesítő énekesek. A nyugati fogyasztók számára egyre ismerősebb formátumok, a japán animációs filmek és sorozatok, valamint a különböző platformokon elérhető, változatos műfajú játékok ablakot nyitnak a japán sztárkultúrára. Ilyen belépési pontot kínál az Ensemble Stars!! Music ritmusjáték is.

    Shiratori Aira bemutatja az újonnan megérkező karaktert  Kép forrása: a szerző sajátja
    Shiratori Aira bemutatja az újonnan megérkező karaktert
    Kép forrása: a szerző sajátja

    A játék háttere

    Az Ensemble Stars!! Music egy tízéves évfordulóját ünneplő franchise, az Ensemble Stars része. Ennek a franchise-nak a kitalált világa férfiidol-bandák élete köré épül, akik az első éra, az Ensemble Stars! idejében az idolképző Yumenosaki Akadémia hallgatóiként, majd az egy évvel később játszódó – és jelenleg is tartó – második éra, az Ensemble Stars!! korszakában az Ensemble Square szórakoztatóipari konszern foglalkoztatottjaiként tevékenykednek. A franchise egy life simulation (életszimulátor) játékkal indult 2015. április 28-án, majd manga-, 2019-ben pedig animeadaptációt is kapott. 2020-ban a játék megújult, átlépett a második érába, ezzel egy időben pedig ketté is vált: az eredeti műfajt megőrző Ensemble Stars!! Basicre és az Ensemble Stars!! Music ritmusjátékra. A karakterek és a történet mindkettőben azonos, pusztán a játékmenet különbözik. Az Ensemble Stars!! Music azért érdemel külön figyelmet, mert 2022-ben egy angol szerveren is elindult, ennek köszönhetően pedig jelenleg ez az egyetlen ingyenesen letölthető, angol nyelvű, férfi idolokról szóló videójáték.

    A fiktív világon belül az Ensemble Square négy ügynöksége 14 bandát, azon belül 49 idolt számlál. A franchise főhősnője, nézőpontkaraktere a producernek tanuló Anzu, akit sok esetben a játékos testesít meg. Anzu azonban nem mindig része a történetnek: amikor a producer nincs jelen, a játékos külső szemlélőként követheti nyomon a történeteket, olykor a különböző karakterek belső monológjaiba is belelátva. A történetvilág második időszakának játékai nem igényelnek előzetes tudást: minden banda és karakter önálló bemutatkozó fejezettel rendelkezik, a fősztori középpontjában álló idolrajongó Shiratori Aira rendszeres kommentjei pedig további információkat szolgáltatnak a szereplőkről. Emellett a játékos egy újonc banda, az Alkaloid szemszögéből is megismeri az Ensemble Stars világának berendezkedését.

    A japán idolokhoz kötődő médiumok sorát sok sikeres franchise erősíti.

    A férfi idolokról szóló médiaszövegek úttörője az Uta no Prince-sama játék és anime volt.

    Az eredetileg randiszimulátorként induló franchise 2017-ben dobta piacra az univerzumot tovább bővítő ritmusjátékát, amely sokáig angol és kínai szerverrel is rendelkezett, azonban 2022 végén mindkettőt lezárták. (A női idolkultúra kedvelőinek némiképp kedvezőbb a helyzete a virtuális világok elérése terén, nagyobb választékból szemezgethetnek: a BanG Dream! Girls Band Party! és a nemileg kevert, vokaloidokat is felsorakoztató Hatsune Miku: Colorful Stage! ritmusjátékok a mai napig rendelkeznek angol szerverrel; azonban a férfi idolok iránti igényt ezek nem képesek kielégíteni.)

    A ritmusjáték a videójátékok egy népszerű műfaja: az okostelefonok megjelenésekor a Guitar Hero és a Piano Tiles játékok nagy sikert arattak, a műfaj összetettebb, komolyabb kihívásokat tartogató elemei közül pedig a rengeteg pályával rendelkező Osu! emelhető ki. Ezen játékok mechanikája egyszerű: szól a kiválasztott zene, melynek ütemére kell a pálya útmutatásának megfelelően gombokat nyomogatni. A gombok szét lehetnek szórva a képernyőn, mint az Osu! esetében, vagy érkezhetnek kötött helyekre, mint egy zongora billentyűi, gitár húrjai, vagy egymás mellé helyezett dobok. A játékok erősen építenek a zenére, igénylik a koncentrált állapotot – bár a képi effektek miatt akár hang nélkül is játszhatóak lennének.

    Ritmuspálya az „Ensemble Stars!! Music” videójátékban  Kép forrása: a szerző sajátja
    Ritmuspálya az „Ensemble Stars!! Music” videójátékban
    Kép forrása: a szerző sajátja

    A producer munkái

    Az idolok sokféle munkát végeznek, de a legmeghatározóbb a zenei karrierjük – még akkor is, ha olykor ez háttérbe szorul egyéb médiamegjelenésük miatt.

    Egy debütált banda sok saját zeneszámmal rendelkezik, így az idolok koncepciójához a zenékre szorosan építő ritmusjátékok műfaja tökéletesen passzol.

    Az Ensemble Stars!! Music játék esetében is a legfontosabb funkció a Live, ahol megtalálhatóak a franchise hatalmas zenei tárának darabjai, és különböző nehézségeken teljesíthetőek. Japánban még napjainkban is divat a materiális CD-k és DVD-k vásárlása, ezért jellemzően az új albumok zenéi marketingcélból már a megjelenésük előtt bekerülnek a játékba, arra buzdítva a rajongókat, hogy vásárolják meg ezek teljes verzióit. Az Ensemble Stars albumait a kifejezetten az animékhez kapcsolódó médiatermékek kiadásával foglalkozó Frontier Works vállalat adja ki. Az albumok megjelentetése és materiális eladása ezáltal a valós idolokéhoz hasonló, ugyanúgy megvásárolhatóak és ugyanúgy részt vesznek az albumrangsorokban (például Oricon), mint hús-vér társaik. A fiktív bandák zenéinek a japán popkultúrában elfoglalt tényleges helyére különösen rámutat, hogy az albumok digitális megjelentetésének lehetőségére közel azonos időben bukkant rá a valós férfi idolok legnagyobb ügynöksége és az Ensemble Stars-franchise vezetősége: 2024 óta a streamingplatformokon egyre több idolbanda jelenteti meg korábbi albumait, sok csapatnál az is előfordul, hogy egy single vagy album csak digitálisan jelenik meg – az Ensemble Stars például az elmúlt egy évben kizárólag digitális megjelenésekkel foglalkozott. Ma már az Ensemble Stars zenei tárháza teljes egészében megtalálható az online felületeken, a való világban azonban ez még nem mondható el minden idolcsapatról, így – paradox módon – zenék elérhetősége terén a fiktív világ sokkal megközelíthetőbb, mint a valós.

    A zenékkel kapcsolatban fontos megemlíteni a nagy presztízsű előadókat felsorakoztató szinkronszínész-felhozatalt (voice actor) is, ugyanis aki kicsit is jártas az animék területén, annak valószínűleg lesz ismerős hang a játékban. Rengeteg képzett és népszerű szinkronszínész dolgozik Japánban, azonban egy olyan kitalált történetvilágban, ahol számos azonos nemű karaktert kell életre kelteni, az újoncoktól a leghíresebb színészekig mindenkire szükség lehet. Néhány előadó hangja szinte összeforrt a sport, a hárem és az idol témájú animékkel, annyira sok ilyen szerepet játszottak már. Az Ensemble Stars-franchise változatos és erős felhozatalt kínál: a szinkronszínész-toplista élén járó Kaji Yūki, a mostanában egyre nagyobb főszerepekben hallható Hanae Natsuki vagy az említett kategóriák egyik meghatározó alakja, Suwabe Junichi a húzónevek.

    A népszerű szinkronszínészek nemcsak a franchise presztízsét képesek növelni, hanem az ismeretség miatt vonzóbbá, otthonosabbá tehetik azt, és hívogatóbbak lehetnek azok számára is, akik esetleg ódzkodnak az idolok világától.

    Én kicsi idolom

    Az Ensemble Stars!! Music különlegessége, hogy a ritmuspályák alatt majdnem minden esetben egy 3D-s zenei videó (koncertfelvétel vagy videóklip) fut. Ezek a videók első körben a számok eredeti előadóinak a modelljével lettek legyártva. A pálya indításakor a játékosnak a korábban megszerzett kártyáiból egy ötfős csapatot kell előállítania, a kiválasztott kártyákon szereplő karakterek pedig felülírják, helyettesítik az eredeti modelleket – a játék során már ők jelennek meg a kijelzőn. Például a Knights egy ötfős banda, ezért ha a játékos az ő zenéjük közül választ, minden kártya meg fog jelenni a videóban. Ha viszont a Knights-tagok helyett öt teljesen másik karaktert helyez a játékos a line-upba, akkor ők fognak megjelenni a videóban a Knights-tagok mozgását és hangját felhasználva. Emellett a kártyák fejlesztése során minden karakterhez különböző MV-outfitek (zenei videókban megjelenő ruhák) szerezhetőek, amelyek szintén szabadon variálhatóak, így ugyanazon dalnak végtelen számú zenei videóját lehet létrehozni. Ez a szabadság, sőt a zenei videók játékon belüli felhasználása ritkaságszámba megy az idolritmusjátékok terén is, a valóságban pedig végképp nem variálhatjuk kedvünk szerint, hogy mikor ki és mit visel és énekel, így ez a funkció is segítheti az idolok iránti érdeklődés kicsíráztatását.

    Egyedi line-up összeállítása  Kép forrása: a szerző sajátja
    Egyedi line-up összeállítása
    Kép forrása: a szerző sajátja

    A játék másik fő eleme a szintén népszerű gacharendszer. A játékban a kártyák rangsorolása egytől öt csillagig terjed, ezen kártyák a live line-upok erősítése mellett ruhák, hátterek, sztorik, különleges videók megszerzésére is alkalmasak. Továbbá minden idolhoz tartozik egy egyéni rajongószámláló: a rajongók gyűjtése is a kártyákra történik. Egy kártyához limitált rajongó köthető, a játék ezzel is motiválja a játékost ugyanazon idol több kártyájának megszerzésére és fejlesztésére.

    Azonban, mint általában a gachajátékoknál, ez itt sem egyszerű, jelentős szerepet játszik a szerencsefaktor.

    A játék további funkcióit is érdemes áttekinteni. Az Ensemble Stars!! Music megteremti annak az illúzióját, hogy a játékos egy producer, ugyanakkor egyenesen a fő célcsoport, a fiatal lányok, nők szívére céloz olyan játékrészekkel, amelyek őseivel a „lányos játékok” keresőszó révén sok mai fiatal nő a gyerekkorát töltötte. A produceri szerepkört olyan, a munka világát szimuláló funkciók erősítik, mint a Work, a telefonhívások vagy az időnként megjelenő (például szülinapi) minipárbeszédek. A telefonhívások és a minipárbeszédek alkalmával az idolok kifejezetten a játékoshoz mint producerhez szólnak, általában munkaügyekkel bombázzák, nem úgy, mint a nagyobb eseményeknél fellépő baráti vagy romantikus szituációk esetén.

    A Work részlegben naponta változó munkák az idolok tényleges munkáit tükrözik: fotózáson vesznek részt, rádiós vagy tv-s műsorban szerepelnek, dedikálást tartanak.

    A játék ezen része úgy nyújt betekintést az idolvilág sokszínűségébe, hogy közben nem kér nagy erőfeszítést a játékostól (a munkák automatikusak, csak a kiválasztást kell a játékosnak elvégeznie).

    Léteznek azonban olyan funkciók is, amelyek csak mellékes minijátékok, de a célcsoport számára igen vonzóak lehetnek. Ilyen a Work részen lévő iroda, mely saját ízlés szerint berendezhető (továbbá egy 2024-es frissítés óta már nemcsak idolokkal, hanem kisállatokkal is megtölthető). De ilyen funkciónak vehetjük a kezdőképernyőn megjelenő idolok kiválasztását és ruháinak váltogathatóságát is.

    A Work részleg választófelülete  Kép forrása: a szerző sajátja
    A Work részleg választófelülete
    Kép forrása: a szerző sajátja

    Utópia vagy valóság?

    Az Ensemble Stars története extrém szinten eltávolodik a valóságtól, mégis képes az idolok és az ipar igazi problémáiból is felvillantani töredékeket. A karakterek olyan abszurd élethelyezeteken mennek keresztül, olyan szituációkba keverednek, amelyek rendkívül valószínűtlenek lennének a valóságban. Például a játék világában legtöbbször hivatkozott múltbeli esemény egy „háború”, amely során az egyik vezetői pozícióban elhelyezkedő karakter, az akkor még diák Tenshouin Eichi megreformálta az iskolájukat, a Yumenosaki Akadémiát. Újító megoldásai sok diáknak traumát okoztak, néhányakat öngyilkosságba kergettek. Sajnos a való világban sem ritka, hogy a szórakoztatóipar tönkreteszi egy előadó életét, azonban az Ensemble Stars kifejezetten a „háború” hibájaként ábrázolja ezeket az eseteket, Eichit és támogatóit háborús bűnösként mutatja be – az idolkultúrára rávetítve ezeket a témákat pedig valótlannak, túlzónak tűnik ez a cselekményszál. De hasonlóan fikcióra hajazó eleme a történetnek a karddal szabadon mászkáló szamurájidol, a szorongása miatt szellőzőrendszerekben közlekedő idol vagy az országos idolverseny büntetőrendszere, miszerint ha valaki nem követi a szabályokat, lemészárolják a klánját. Összességében az Ensemble Stars-univerzum eseményei kaotikus, mégis érdekfeszítő történések, amelyek elterelik a néző figyelmét az idolkultúra azon viszontagságairól, amelyekre elhintve a játék is felhívja a figyelmet: a sok valóságban elképzelhetetlen történeti elem hatására nehezen megállapítható, mi a fikció műve, s mi nem az.

    bb

    Az Ensemble Stars mégsem csak üres körítésként használja a szereplők idollétét, a játék időnként olyan kritikát fogalmaz meg az idolkultúrával kapcsolatban, amely az iparág valóságára is reflektál. A történetben külső ellenségként megjelenik például az úgynevezett Gatekeeper, Godfather utódja, aki legelső szuperidolként és az idolipar meghatározó karaktereként a szintén problémás múlttal rendelkező, szexuális visszaéléseiről hírhedtté vált Kitagawa Johnny játékbeli leképzéseként értelmezhető. Az Ensemble Stars világában az ipart visszatetszővé teszi az idolok számszerűsítése: számok alapján értékelik őket. Ez a felszínen jól működik, de a felszín alatt nem – a karakterek olykor utalnak is rá, hogy ezekről nem beszélhetnek nyilvánosan, ha mégis szóba kerül kamera előtt, kivágják ezeket a részeket. A legjobban azonban az idolképző működési elvében ér össze a fikció és a valóság: a játékban nagy szerepe van a Yumenosaki Akadémiának, ahol a szereplőgárda tanul vagy tanult, a bandák státusza pedig a való világban debütálás előtt álló junior idolokéval egyenértékű. Ebből következik, hogy a pénzügyi problémáik, a munkahiányból fakadó aggodalmaik, a népszerűségért zajló állandó küzdelmük, a motivációjuk folyamatos csökkenése mind tükörképei a valóságnak.


  • További cikkek