Ismerősen cseng az Arashi vagy a King & Prince? Nem annyira? És az Oshi no Ko vagy a Given? Na, ugye. Az animék még a távolinak tűnő J-popot és idoljait is képesek lehetnek hívogatóbbá tenni – ebben érdekelt az Ensemble Stars!! Music videójáték is.
A koreai popkultúrát, különösen a K-pop-sztárokat az elmúlt években a hazai média is fokozott figyelemmel kíséri, a Squid Game (Nyerd meg az életed) és Train to Busan (Vonat Busanba) címek vagy a Stray Kids és BLACKPINK zenekar neve a magyar közönség számára is ismerősen csenghet. Más a helyzet azonban a japán sztárelőadókkal, idolokkal, akik az Ázsián kívüli közönség számára nehezen elérhetőek, albumaik, televíziós szerepléseik csak korlátozottan hozzáférhetők.
Bár az idolkultúra Japánból ered, a szigetország előadói – részben gazdasági megfontolásokból, részben egy szexuális bántalmazásokból fakadó botrány hatására – csak a közelmúltban léptek ki a globális piacra.
Ennek is köszönhető, hogy a média „mindeneseit”, a celebekkel rokonítható idolokat (akik számos médiafelületen jelen vannak, de munkakörük elhagyhatatlan része az éneklés) a K-pop és nem a J-pop ismertette meg a nyugati világgal. Arányokat tekintve a japán női idolok száma nagymértékben meghaladja férfi társaik számát, de ez nem azt jelenti, hogy utóbbiak ne lennének ugyanannyira izgalmasak.
A hús-vér japán idolok korlátozott elérhetőségéhez képest nagy fokú szabadsággal kecsegtető alternatívát kínálnak az animék és videójátékok fiktív világait benépesítő énekesek. A nyugati fogyasztók számára egyre ismerősebb formátumok, a japán animációs filmek és sorozatok, valamint a különböző platformokon elérhető, változatos műfajú játékok ablakot nyitnak a japán sztárkultúrára. Ilyen belépési pontot kínál az Ensemble Stars!! Music ritmusjáték is.
Az Ensemble Stars!! Music egy tízéves évfordulóját ünneplő franchise, az Ensemble Stars része. Ennek a franchise-nak a kitalált világa férfiidol-bandák élete köré épül, akik az első éra, az Ensemble Stars! idejében az idolképző Yumenosaki Akadémia hallgatóiként, majd az egy évvel később játszódó – és jelenleg is tartó – második éra, az Ensemble Stars!! korszakában az Ensemble Square szórakoztatóipari konszern foglalkoztatottjaiként tevékenykednek. A franchise egy life simulation (életszimulátor) játékkal indult 2015. április 28-án, majd manga-, 2019-ben pedig animeadaptációt is kapott. 2020-ban a játék megújult, átlépett a második érába, ezzel egy időben pedig ketté is vált: az eredeti műfajt megőrző Ensemble Stars!! Basicre és az Ensemble Stars!! Music ritmusjátékra. A karakterek és a történet mindkettőben azonos, pusztán a játékmenet különbözik. Az Ensemble Stars!! Music azért érdemel külön figyelmet, mert 2022-ben egy angol szerveren is elindult, ennek köszönhetően pedig jelenleg ez az egyetlen ingyenesen letölthető, angol nyelvű, férfi idolokról szóló videójáték.
A fiktív világon belül az Ensemble Square négy ügynöksége 14 bandát, azon belül 49 idolt számlál. A franchise főhősnője, nézőpontkaraktere a producernek tanuló Anzu, akit sok esetben a játékos testesít meg. Anzu azonban nem mindig része a történetnek: amikor a producer nincs jelen, a játékos külső szemlélőként követheti nyomon a történeteket, olykor a különböző karakterek belső monológjaiba is belelátva. A történetvilág második időszakának játékai nem igényelnek előzetes tudást: minden banda és karakter önálló bemutatkozó fejezettel rendelkezik, a fősztori középpontjában álló idolrajongó Shiratori Aira rendszeres kommentjei pedig további információkat szolgáltatnak a szereplőkről. Emellett a játékos egy újonc banda, az Alkaloid szemszögéből is megismeri az Ensemble Stars világának berendezkedését.
A japán idolokhoz kötődő médiumok sorát sok sikeres franchise erősíti.
A férfi idolokról szóló médiaszövegek úttörője az Uta no Prince-sama játék és anime volt.
Az eredetileg randiszimulátorként induló franchise 2017-ben dobta piacra az univerzumot tovább bővítő ritmusjátékát, amely sokáig angol és kínai szerverrel is rendelkezett, azonban 2022 végén mindkettőt lezárták. (A női idolkultúra kedvelőinek némiképp kedvezőbb a helyzete a virtuális világok elérése terén, nagyobb választékból szemezgethetnek: a BanG Dream! Girls Band Party! és a nemileg kevert, vokaloidokat is felsorakoztató Hatsune Miku: Colorful Stage! ritmusjátékok a mai napig rendelkeznek angol szerverrel; azonban a férfi idolok iránti igényt ezek nem képesek kielégíteni.)
A ritmusjáték a videójátékok egy népszerű műfaja: az okostelefonok megjelenésekor a Guitar Hero és a Piano Tiles játékok nagy sikert arattak, a műfaj összetettebb, komolyabb kihívásokat tartogató elemei közül pedig a rengeteg pályával rendelkező Osu! emelhető ki. Ezen játékok mechanikája egyszerű: szól a kiválasztott zene, melynek ütemére kell a pálya útmutatásának megfelelően gombokat nyomogatni. A gombok szét lehetnek szórva a képernyőn, mint az Osu! esetében, vagy érkezhetnek kötött helyekre, mint egy zongora billentyűi, gitár húrjai, vagy egymás mellé helyezett dobok. A játékok erősen építenek a zenére, igénylik a koncentrált állapotot – bár a képi effektek miatt akár hang nélkül is játszhatóak lennének.
Az idolok sokféle munkát végeznek, de a legmeghatározóbb a zenei karrierjük – még akkor is, ha olykor ez háttérbe szorul egyéb médiamegjelenésük miatt.
Egy debütált banda sok saját zeneszámmal rendelkezik, így az idolok koncepciójához a zenékre szorosan építő ritmusjátékok műfaja tökéletesen passzol.
Az Ensemble Stars!! Music játék esetében is a legfontosabb funkció a Live, ahol megtalálhatóak a franchise hatalmas zenei tárának darabjai, és különböző nehézségeken teljesíthetőek. Japánban még napjainkban is divat a materiális CD-k és DVD-k vásárlása, ezért jellemzően az új albumok zenéi marketingcélból már a megjelenésük előtt bekerülnek a játékba, arra buzdítva a rajongókat, hogy vásárolják meg ezek teljes verzióit. Az Ensemble Stars albumait a kifejezetten az animékhez kapcsolódó médiatermékek kiadásával foglalkozó Frontier Works vállalat adja ki. Az albumok megjelentetése és materiális eladása ezáltal a valós idolokéhoz hasonló, ugyanúgy megvásárolhatóak és ugyanúgy részt vesznek az albumrangsorokban (például Oricon), mint hús-vér társaik. A fiktív bandák zenéinek a japán popkultúrában elfoglalt tényleges helyére különösen rámutat, hogy az albumok digitális megjelentetésének lehetőségére közel azonos időben bukkant rá a valós férfi idolok legnagyobb ügynöksége és az Ensemble Stars-franchise vezetősége: 2024 óta a streamingplatformokon egyre több idolbanda jelenteti meg korábbi albumait, sok csapatnál az is előfordul, hogy egy single vagy album csak digitálisan jelenik meg – az Ensemble Stars például az elmúlt egy évben kizárólag digitális megjelenésekkel foglalkozott. Ma már az Ensemble Stars zenei tárháza teljes egészében megtalálható az online felületeken, a való világban azonban ez még nem mondható el minden idolcsapatról, így – paradox módon – zenék elérhetősége terén a fiktív világ sokkal megközelíthetőbb, mint a valós.
A zenékkel kapcsolatban fontos megemlíteni a nagy presztízsű előadókat felsorakoztató szinkronszínész-felhozatalt (voice actor) is, ugyanis aki kicsit is jártas az animék területén, annak valószínűleg lesz ismerős hang a játékban. Rengeteg képzett és népszerű szinkronszínész dolgozik Japánban, azonban egy olyan kitalált történetvilágban, ahol számos azonos nemű karaktert kell életre kelteni, az újoncoktól a leghíresebb színészekig mindenkire szükség lehet. Néhány előadó hangja szinte összeforrt a sport, a hárem és az idol témájú animékkel, annyira sok ilyen szerepet játszottak már. Az Ensemble Stars-franchise változatos és erős felhozatalt kínál: a szinkronszínész-toplista élén járó Kaji Yūki, a mostanában egyre nagyobb főszerepekben hallható Hanae Natsuki vagy az említett kategóriák egyik meghatározó alakja, Suwabe Junichi a húzónevek.
A népszerű szinkronszínészek nemcsak a franchise presztízsét képesek növelni, hanem az ismeretség miatt vonzóbbá, otthonosabbá tehetik azt, és hívogatóbbak lehetnek azok számára is, akik esetleg ódzkodnak az idolok világától.
Az Ensemble Stars!! Music különlegessége, hogy a ritmuspályák alatt majdnem minden esetben egy 3D-s zenei videó (koncertfelvétel vagy videóklip) fut. Ezek a videók első körben a számok eredeti előadóinak a modelljével lettek legyártva. A pálya indításakor a játékosnak a korábban megszerzett kártyáiból egy ötfős csapatot kell előállítania, a kiválasztott kártyákon szereplő karakterek pedig felülírják, helyettesítik az eredeti modelleket – a játék során már ők jelennek meg a kijelzőn. Például a Knights egy ötfős banda, ezért ha a játékos az ő zenéjük közül választ, minden kártya meg fog jelenni a videóban. Ha viszont a Knights-tagok helyett öt teljesen másik karaktert helyez a játékos a line-upba, akkor ők fognak megjelenni a videóban a Knights-tagok mozgását és hangját felhasználva. Emellett a kártyák fejlesztése során minden karakterhez különböző MV-outfitek (zenei videókban megjelenő ruhák) szerezhetőek, amelyek szintén szabadon variálhatóak, így ugyanazon dalnak végtelen számú zenei videóját lehet létrehozni. Ez a szabadság, sőt a zenei videók játékon belüli felhasználása ritkaságszámba megy az idolritmusjátékok terén is, a valóságban pedig végképp nem variálhatjuk kedvünk szerint, hogy mikor ki és mit visel és énekel, így ez a funkció is segítheti az idolok iránti érdeklődés kicsíráztatását.
A játék másik fő eleme a szintén népszerű gacharendszer. A játékban a kártyák rangsorolása egytől öt csillagig terjed, ezen kártyák a live line-upok erősítése mellett ruhák, hátterek, sztorik, különleges videók megszerzésére is alkalmasak. Továbbá minden idolhoz tartozik egy egyéni rajongószámláló: a rajongók gyűjtése is a kártyákra történik. Egy kártyához limitált rajongó köthető, a játék ezzel is motiválja a játékost ugyanazon idol több kártyájának megszerzésére és fejlesztésére.
Azonban, mint általában a gachajátékoknál, ez itt sem egyszerű, jelentős szerepet játszik a szerencsefaktor.
A játék további funkcióit is érdemes áttekinteni. Az Ensemble Stars!! Music megteremti annak az illúzióját, hogy a játékos egy producer, ugyanakkor egyenesen a fő célcsoport, a fiatal lányok, nők szívére céloz olyan játékrészekkel, amelyek őseivel a „lányos játékok” keresőszó révén sok mai fiatal nő a gyerekkorát töltötte. A produceri szerepkört olyan, a munka világát szimuláló funkciók erősítik, mint a Work, a telefonhívások vagy az időnként megjelenő (például szülinapi) minipárbeszédek. A telefonhívások és a minipárbeszédek alkalmával az idolok kifejezetten a játékoshoz mint producerhez szólnak, általában munkaügyekkel bombázzák, nem úgy, mint a nagyobb eseményeknél fellépő baráti vagy romantikus szituációk esetén.
A Work részlegben naponta változó munkák az idolok tényleges munkáit tükrözik: fotózáson vesznek részt, rádiós vagy tv-s műsorban szerepelnek, dedikálást tartanak.
A játék ezen része úgy nyújt betekintést az idolvilág sokszínűségébe, hogy közben nem kér nagy erőfeszítést a játékostól (a munkák automatikusak, csak a kiválasztást kell a játékosnak elvégeznie).
Léteznek azonban olyan funkciók is, amelyek csak mellékes minijátékok, de a célcsoport számára igen vonzóak lehetnek. Ilyen a Work részen lévő iroda, mely saját ízlés szerint berendezhető (továbbá egy 2024-es frissítés óta már nemcsak idolokkal, hanem kisállatokkal is megtölthető). De ilyen funkciónak vehetjük a kezdőképernyőn megjelenő idolok kiválasztását és ruháinak váltogathatóságát is.
Az Ensemble Stars története extrém szinten eltávolodik a valóságtól, mégis képes az idolok és az ipar igazi problémáiból is felvillantani töredékeket. A karakterek olyan abszurd élethelyezeteken mennek keresztül, olyan szituációkba keverednek, amelyek rendkívül valószínűtlenek lennének a valóságban. Például a játék világában legtöbbször hivatkozott múltbeli esemény egy „háború”, amely során az egyik vezetői pozícióban elhelyezkedő karakter, az akkor még diák Tenshouin Eichi megreformálta az iskolájukat, a Yumenosaki Akadémiát. Újító megoldásai sok diáknak traumát okoztak, néhányakat öngyilkosságba kergettek. Sajnos a való világban sem ritka, hogy a szórakoztatóipar tönkreteszi egy előadó életét, azonban az Ensemble Stars kifejezetten a „háború” hibájaként ábrázolja ezeket az eseteket, Eichit és támogatóit háborús bűnösként mutatja be – az idolkultúrára rávetítve ezeket a témákat pedig valótlannak, túlzónak tűnik ez a cselekményszál. De hasonlóan fikcióra hajazó eleme a történetnek a karddal szabadon mászkáló szamurájidol, a szorongása miatt szellőzőrendszerekben közlekedő idol vagy az országos idolverseny büntetőrendszere, miszerint ha valaki nem követi a szabályokat, lemészárolják a klánját. Összességében az Ensemble Stars-univerzum eseményei kaotikus, mégis érdekfeszítő történések, amelyek elterelik a néző figyelmét az idolkultúra azon viszontagságairól, amelyekre elhintve a játék is felhívja a figyelmet: a sok valóságban elképzelhetetlen történeti elem hatására nehezen megállapítható, mi a fikció műve, s mi nem az.
Az Ensemble Stars mégsem csak üres körítésként használja a szereplők idollétét, a játék időnként olyan kritikát fogalmaz meg az idolkultúrával kapcsolatban, amely az iparág valóságára is reflektál. A történetben külső ellenségként megjelenik például az úgynevezett Gatekeeper, Godfather utódja, aki legelső szuperidolként és az idolipar meghatározó karaktereként a szintén problémás múlttal rendelkező, szexuális visszaéléseiről hírhedtté vált Kitagawa Johnny játékbeli leképzéseként értelmezhető. Az Ensemble Stars világában az ipart visszatetszővé teszi az idolok számszerűsítése: számok alapján értékelik őket. Ez a felszínen jól működik, de a felszín alatt nem – a karakterek olykor utalnak is rá, hogy ezekről nem beszélhetnek nyilvánosan, ha mégis szóba kerül kamera előtt, kivágják ezeket a részeket. A legjobban azonban az idolképző működési elvében ér össze a fikció és a valóság: a játékban nagy szerepe van a Yumenosaki Akadémiának, ahol a szereplőgárda tanul vagy tanult, a bandák státusza pedig a való világban debütálás előtt álló junior idolokéval egyenértékű. Ebből következik, hogy a pénzügyi problémáik, a munkahiányból fakadó aggodalmaik, a népszerűségért zajló állandó küzdelmük, a motivációjuk folyamatos csökkenése mind tükörképei a valóságnak.