• „Bekerültünk a filmfesztiválok egy szűk elit klubjába” – Interjú Deák Dániellel, a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál igazgatójával

    2025.05.15 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    Május 29. és június 4. között kerül megrendezésre a 13. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál, mely idén már az Oscar-kvalifikáló események sorát erősíti. A Friss Hús alapítóját és igazgatóját, Deák Dánielt kérdeztük az idei eseményről.

  • Deák Dániel  Fotó: Sivák Zsó
    Deák Dániel
    Fotó: Sivák Zsófia

    Amikor tavaly beszélgettünk, fontos kitűzött célként nevezted meg, hogy a Friss Hús bekerüljön az Oscar-kvalifikáló fesztiválok közé. Októberben érkezett a bejelentés, hogy ez megvalósult. Mit jelent ez a fesztivál életében?

    Óriási mérföldkő, valamint fontos elismerése a munkáknak és azoknak a filmeknek, amelyeket bemutattunk az elmúlt években. Bekerültünk a filmfesztiválok egy szűk elit klubjába. Körülbelül húszezer mozgóképes seregszemle létezik világszerte, ebből körülbelül százhatvan rendelkezik Oscar-kvalifikáló minősítéssel.

    A kvalifikáció a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Friss Húson díjazott magyar élő szereplős és animációs rövidfilmek beszállhatnak az Oscar-díjért folyó versenybe.

    Deák Kristóf rövidfilmje, a Mindenki 2016-ban úgy indulhatott az Oscarért, hogy előtte megnyerte a tokiói Short Shorts fesztivált. Óriási öröm, hogy innentől kezdve a Friss Hússal évente két magyar alkotásnak is esélyt adhatunk, hogy versenybe szállhasson az Amerikai Filmakadémia elismeréséért.

    A 2024-es Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál a Puskin Moziban  Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
    A 2024-es Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál a Puskin Moziban
    Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál

    Szerinted a Friss Húson bemutatott magyar versenyfilmek stílusukat, formanyelvüket, témaválasztásukat tekintve mennyire illeszkednek azokhoz a rövidfilmes trendekhez, amelyeket az Oscaron megfigyelhetünk? 

    Minden évben látunk olyan magyar versenyfilmeket, amelyek jó eséllyel indulhatnának az Oscaron, de nem biztos, hogy a Friss Hús zsűrije ezeket találja a legjobbnak, mert tőlünk, szervezőktől függetlenül döntenek a díjakról. Sok rendező próbálja megfejteni, hogy milyen típusú filmet érdemes készíteni egy nagy fesztiválra, és megpróbálják elkészíteni a „tipikus” Berlinale- vagy Cannes-győztes alkotást. Bár valóban léteznek trendek, amelyek egy-egy fesztiválon megfigyelhetőek, nagyon ritka, hogy sikerrel jár, aki ilyen szándékkal rendez rövidfilmet. Ha egy alkotás jó, az úgyis megtalálja majd az útját, legyen szó fesztiválsikerről vagy arról, hogy sokan megnézik online.

    Deák Dániel  Fotó: Sivák Zsófia
    Deák Dániel
    Fotó: Sivák Zsófia

    Idén négy ismert művészt kértetek fel, hogy a Friss Hús nagyköveteiként állítsanak össze egy-egy tematikus blokkot a nemzetközi versenyfilmekből. Hogyan választottátok ki őket?

    Évről évre egyre több nevezés érkezik, ezért mindig komoly kihívást jelent, hogy kiválasszuk, mit mutatunk be. Igyekszünk minden évben különleges módon szelektálni az alkotások közül. Olyan művészeket kértünk fel, akiknek a látásmódja izgalmas számunkra. Fontos szempont volt, hogy legyenek köztük filmesek is, így esett a választásunk Buda Flóra Annára és Reisz Gáborra. Olyan neveket is kerestünk, akik szintén a művészet világából érkeznek, ismerősek lehetnek a Friss Hús célközönsége számára, de más szemszögből állnak a rövidfilmekhez. A másik két nagykövetünk Péterfy Bori és Beton.Hofi. Bori színésznőként jól ismeri a filmes világot, Beton.Hofi pedig nagyon jól látja, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a mai fiatal korosztályt. 

    Tavaly említetted, hogy a fiatal magyar rövidfilmes rendezőket kifejezetten foglalkoztatja a generációs útkeresés. Idén is sok alkotás készült erről a témáról?

    Igen, ezeket „nemzedéki közérzetfilmnek” szoktuk hívni. Idén is sok ilyen alkotást neveztek a fesztiválra. Kicsit megidézik a 60-as évek hazai szerzői filmes hagyományait. Fontos jellemzőjük, hogy kevesebb „szűrőn” át akarják ábrázolni a valóságot. Hasonlóak, mint Szabó István korai művei, valamint Rózsa János és Gaál István alkotásai. Később visszatért ugyanez a látásmód a Simó-osztály korai filmjeiben is, most pedig egy újabb hullámát láthatjuk ennek a trendnek. Érdekes lesz megfigyelni, hogy később milyen nagyjátékfilmek készülnek ebben a zsánerben.

    A 2024-es Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál a Puskin Moziban  Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
    A 2024-es Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál a Puskin Moziban
    Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál

    Milyen tendenciát lehet megfigyelni abból a szempontból, hogy melyik filmes oktatási intézmények hallgatói neveznek a Friss Húsra? Sokan vannak, akik nem hagyományos iskolai keretek között tanulták a filmkészítést?

    Szerencsére az összes filmes képzéssel foglalkozó oktatási intézménnyel jó a kapcsolatunk. Kölcsönösen fontosak vagyunk egymásnak: számunkra ők jelentik a Friss Hús legfontosabb bázisát, számukra pedig mi jelentjük az első számú bemutatkozási fórumot. Sok nevezés érkezik az SZFE-re járó vagy ott végzett hallgatóktól. Az utóbbi időben egyre több versenyfilmet neveznek az ELTE filmtudomány szakának filmkészítő szakirányáról. Az animációs filmek elsősorban továbbra is a MOME és a METU hallgatóihoz köthetőek. Jó látni, hogy egyre erősebb filmek érkeznek Erdélyből: ezek részben oktatási intézmények (például a Sapientia vagy a Babeș-Bolyai) keretein belül, részben pedig saját kezdeményezésből készülnek.

    Ugyanakkor hosszú évek tapasztalata alapján megerősíthetjük, hogy a filmkészítés nem olyan szakma, amelyet kizárólag hagyományos oktatási diszciplínák segítségével lehet elsajátítani; sok az autodidakta próbálkozás:

    ezek jó része persze inkább kísérletezés marad, de évről évre mindig feltűnnek olyan alkotók, akik meg tudják haladni ezt a szintet. 

    Jelenet a „Wish You Were Ear” című animációs filmből  Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
    Jelenet a „Wish You Were Ear” című animációs filmből
    Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál

    Mik a személyes kedvenceid az idei magyar versenyfilmek közül?

    Többek között ezért van nehéz dolga a fesztiváligazgatónak, mert minden filmjét egyformán kell szeretnie, így kifejezett kedvenceket nem neveznék meg, inkább azokról az alkotásokról beszélnék, amelyeket nagy érdeklődés övez, és büszke vagyok rá, hogy mi mutathatjuk be őket a hazai nézőknek. Ilyen például Balogh Mirjana Berlinalén díjazott animációja, a Wish You Were Ear. Kivételes érzékenységű film. Ladányi Jancsó Jákob visszatérő rendező a Friss Hús történetében, az Élő kövek című rövidfilmje szintén a Berlinalén mutatkozott be. Tőkés Anna Az utolsó dobás című alkotása nagyon kedves sportfilm, amelyet az Annecyi Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon is bemutatnak majd, csakúgy, mint Ulrich Gábor Capriccio című alkotását. Néhány nappal a cannes-i világpremierje után vetíthetjük Kenyeres Bálint No.3 című filmjét. Bálint majd’ két évtizede filmtörténeti jelentőségű rövidfilmeket készített (Zárás, Before Dawn, A repülés története), nagy öröm számunkra, hogy visszatért ehhez a formához.

    A fesztivál minden évben kiválaszt két fiatal ígéretes színészt, akikre fel kívánja hívni a közönség figyelmét. A Friss Hús Friss Csillagai idén Bukovszky Orsolya és Pigler Emília. Miért rájuk esett a választásotok?

    Olyan színészeket kerestünk, akik kifejezetten kameraérzékenyek, és minden egyes momentumukból érezhető, hogy élvezik a filmezést. Emi és Orsi pont ilyenek, ráadásul több közös alakításuk volt már rövidfilmekben. Szeretnénk másnak is megmutatni a nyilvánvalót, hogy a jövő nagy magyar filmsztárjai kezdik épp a szemünk előtt a karrierjüket. Mindenkinek ajánlom Kisházy Eszter Ne nézz a napba című filmjét, amelyben a Friss Csillagaink játszanak – és a már említett nemzedéki közérzetfilmek legjobban sikerült darabjai közé sorolhatóak.

    Pigler Emília és Bukovszky Orsolya, a 2025-ös Friss Csillagok  Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
    Pigler Emília és Bukovszky Orsolya, a 2025-ös Friss Csillagok
    Kép forrása: Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál

    Az idei fesztivál részeként rendezitek meg a Fresh Meet Marketet, ahol a Work in Progress eseményen belül gyártás vagy utómunka alatt álló rövidfilmeket mutattok be. Kiknek szól ez a program?

    A Fresh Meet Market keretében olyan, még nem kész rövidfilmeket hívunk meg a fesztiválra, amelyeket már leforgattak, de az utómunkával még nem végeztek. Szakmai tanácsokkal látjuk el az alkotókat, és próbálunk segítséget nyújtani, hogy be tudják fejezni az utómunkát. Az eseményre tévétársaságokat, streamingplatformokat és forgalmazókat is meghívunk, akik megvásárolhatják a nekik tetsző rövidfilmeket.

    A szakmában kevés szereplő foglalkozik rövidfilmek értékesítésével, de létezik egy ilyen réteg, őket hozzuk el a Fresh Meet Marketre.

    Azt szeretnénk elérni, hogy Közép-Európában ez legyen a legfontosabb rövidfilmes vásár. 

    Tavaly a budapesti Friss Húst követően több budapesti és vidéki helyszínen is bemutattátok a fesztivál díjnyertes filmjeit, amelyeket aztán streamingen is láthattak a Cinego előfizetői. Idén hogyan tervezitek népszerűsíteni a fesztivál filmjeit? 

    Tavaly több vidéki helyszínen is bemutattuk a hazai versenyfilmeket a budapesti fesztivállal egy időben. Idén még több városban vetítik majd ezek az alkotásokat. A díjnyerteseket idén is láthatja majd a közönség különféle fesztiválokon, zenei eseményeken és az általunk szervezett vetítéseken, emellett folytatódik az együttműködésünk a Cinegóval.

    bb

    Az Oscar-kvalifikáló fesztiválokhoz való csatlakozás után mi a következő cél, amit el szeretnétek érni a Friss Hússal?

    Fontos célunk, hogy a már említett Fresh Meet Markettel minél jobban megerősítsük a filmipari szerepünket, emellett a fesztivál országos jelenlétét is szeretnénk növelni. Apró lépésenként haladunk, egy-egy új várost bekapcsolva az országos vetítésekbe. Szeretnénk elérni, hogy az Európai Filmakadémiánál is elnyerjük a kvalifikáló státuszt. Nem számítottunk rá, hogy ilyen hamar Oscar-kvalifikáló fesztivál leszünk, ezért hirtelen kell újabb megvalósítandó célokat keresnünk. 


  • További cikkek