• Zenészek a főszerepben – Kritika Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Bartók-estjeiről

    2025.10.10 — Szerző: Péter Zoltán

    A kétezres évek elején A kékszakállú herceg várát A csodálatos mandarinnal egy estén játszották az Operaházban, és a két szimbolista darab remek összhangot alkotott. Ezt elevenítette fel Fischer Iván és a Fesztiválzenekar három előadásos müpás sorozata, a tőlük megszokott magas zenei színvonalon.

  • Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában  Kép forrása
    Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában
    Kép forrása

    A csodálatos mandarin korai előadás-történetét végigkísérték a botrányok. Egy levele tanúsága szerint a komponálás után maga a szerző is bizonytalan volt benne, hogy pantomimje mikor kerülhet színpadra, hiszen a Magyar Állami Operaház – bár egy ideig érdeklődött a partitúra iránt – végül nem vállalta annak bemutatását. Az 1924-ben papírra vetett opus Bartók korábbi műveihez képest merészen újszerű: erőszakos tematika, disszonáns harmóniák, nyers, dinamikus hangzásvilág, meglepő hangszerelési megoldások. A fából faragott királyfi esetében a szerelem végül győzedelmeskedik: a királyfi és a királylány elhárítják az érzelmeik útját álló erőket. A csodálatos mandarinban viszont a szerelem bűnben születik, majd elbukik. A főszereplőket körülvevő erőszakos miliő eltorzítja az érzelmeket, és megöli az emberséget. Ráadásul A fából faragott királyfival szemben a Mandarin nem igazi táncjáték: műfaji megjelölése szerint balett-pantomim, ami megnehezíti előadását, hiszen felveti a kérdést, hogyan kellene a szerzői szándékok szerint életre kelteni a történetet. Ugyanis, ha a koreográfusok egyszerű balettnek fogják fel, akkor semmit sem mutatnak meg annak pantomim voltából. Pantomimként előadni pedig első hallásra furcsa, a zenés színháztól idegen megoldás lenne. A kölni ősbemutató is valószínűleg azért lett csúfos bukás, mert pantomimként álmodták azt színpadra, s csak a három főszerepet alakította táncos. A mellékszereplőket színészek játszották, és a korabeli kritikák szerint a táncosok mozgása, gesztusai inkább némajátékszerűek voltak.

    Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában Kép forrása
    Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában
    Kép forrása

    Elementáris sodrás

    Az 1942-es milánói bemutatót követően a Mandarin végül táncjátékként indult világhódító útjára, s jutott el a második világháború után a legjelentősebb dalszínházakba. Szeptemberben azonban a Duda Éva Társulat újra egy pantomimszerű Mandarin-előadásra tett kísérletet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

    A megálmodott koreográfia pedig minden „nem táncos” megoldása ellenére is működött, sőt, szépen ráhangolódott a darab elementáris sodrására.

    A táncosok felfokozott mozgáskultúrája – heves mozdulatok, széles gesztusok, látványos mimika – alkalmas volt az agresszív közeg erőszakosságának megjelenítésére, de elnagyolta a szereplők egymás közti viszonyait, ily módon nem sokat mutatott meg a két főszereplő szerelmének intimitásából, s jellemük összetettebb bemutatásával is adós maradt. Mindezért azonban kárpótolt az előadás professzionálisan végiggondolt vizualitása, a mozgáskultúra expresszív dinamikussága. A koreográfia a zene zaklatott, feszültebb szakaszait ragadta meg a legkifejezőbben, s a történet minden drámai jelenetét hatásosan érzékeltette.

    Fischer Iván vezetésével a Fesztiválzenekar expresszív erejű játéka revelatívan keltette életre Bartók durvább, avantgárd hangzásvilágának elementáris sodrását. A színekben gazdag hangzásvilágú zene dramaturgiailag kifogástalanul felépített drámai ívvel párosult, s nagyszerűen kiemelte a partitúra erényeit, teremtett nyugtalan atmoszférát, ábrázolta a haragot, a kétségbeesést, a mindent elsöprő szenvedélyt.

    A Mandarin után a zenekar A kékszakállúban is remekelt. Fischer jó színházi érzékkel teremtette meg a mese borzongató hangulatát, érzékeltette a visszafogott feszültséget. Az ötödik ajtó kitárulása felemelő pillanat volt, és a darab végén a zenekar elhaló játéka is telitalálatnak bizonyult. Fischer a maga összetettségében mutatta be a partitúrát, feltárva annak minden egyes rétegét, ily módon hívva fel a figyelmet az opus sokrétűségére. A zenekari hangzással csak egyetlen probléma volt: háttérbe szorította az énekeseket.

    Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában Kép forrása
    Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában
    Kép forrása

    Felemás koncepció

    Emellett az is problematikus volt, hogy míg a Mandarint táncosok keltették életre a zenészek mögött magasodó emelvényen, addig Cser Krisztián és Láng Dorottya minden színészi játékot mellőzve énekelték el szólamaikat a Kékszakállúban, annak ellenére, hogy mindketten kotta nélkül keltették életre szerepeiket, valamint, hogy a darab nem igényel nagy színházi apparátust. A Bartók-opera tehát nem volt megrendezve: Kékszakállú és Judit a karmester két oldalán állva énekelt.

    Mintha nem lett volna egységes zenei koncepciója az estnek: elhangzott egyik és másik darab is, de a két előadásban semmi közös nem volt, azt leszámítva, hogy Fischer mindkét mű előadása során a zenekari hangzás tökéletességére koncentrálva a zenészek játékát állította középpontba.

    Ez a megoldás egy pantomim esetében elfogadható, ám egy opera esetében melléfogás, mert bár a Kékszakállúban valóban nagy szerepe van a zenekarnak – amely tekinthető az énekesek mellett az est harmadik szereplőjének –, de zenedrámáról lévén szó, az énekesekre is jobban kellett volna figyelnie a karmesternek. Ezenkívül ha már a Mandarint táncosok is megjelenítették, hatásosabb lett volna a Kékszakállút szintén díszletek nélkül, üres színpadon, félig szcenírozva előadni, ugyanis az est szólistái izgalmasabb interpretációra is képesek lettek volna, hiszen mindketten igyekeztek azonosulni szerepeikkel, átéléssel énekelték szólamaikat.

    Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában Kép forrása
    Fischer Iván és a Fesztiválzenekar Bartók-estje a Müpában
    Kép forrása

    Sajnálatos, hogy Láng Dorottya a hatalmas fortissimókat képtelen volt áténekelni, szopránja többször is beleveszett a sűrű zenekari szövetbe, de artikulációja se mindig volt érthető. Pedig a művésznő kulturált énektechnikával, árnyaltan énekelt, de az előtérbe tolakodott zenekari hangzás miatt vokális produkciója nem tudott kibontakozni a maga teljességében. Szerepformálásában Judit kevésbé volt hisztérikus, inkább a figura elszántságát emelte ki: most már legyen nyitva minden ajtó, a herceg ne takargasson előle semmit, titkok nélkül legyenek egymáséi. A kedvezőtlen körülmények ellenére is voltak pillanatok, amikor alakítása már-már katartikus hatású volt.

    bb

    Cser Krisztián hercegként ezúttal sokkal jobb benyomást tett rám, mint a darab legutóbbi miskolci bemutatója alkalmával. Hangját most finomabban árnyalva igyekezett érzelmileg kifejezőbben előadni szólamát, éneklése egyenletesebb volt, vokális szerepformálása összetettebb. Alakítása egyes pillanatokban már-már megrendítően tárta elénk a herceg egyszerre borzongató és esendő alakját, hangjának öblössége következtében ő könnyebben áténekelte a vastagabb zenekari hangzást, de voltak pillanatok, amikor az átütő erejű fortékkal neki is nehezen sikerült megbirkóznia.

    Felemásra sikerült tehát a Fesztiválzenekar Iván mesél-sorozatának Bartók-estje. Jó ötlet volt ismét egy estén előadni a Mandarint és a Kékszakállút, de még jobb lett volna egységes koncepció mentén megvalósítani az előadást.

     

    Iván mesél: Bartók

    Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

    Budapesti Fesztiválzenekar

    Közreműködik a Duda Éva Társulat

    Karmester: Fischer Iván

    Koreográfia: Duda Éva

    Szereplők: Láng Dorottya és Cser Krisztián


  • További cikkek