A Megalopolisz a mindenkori művészetek társadalmi funkcióiról és az alkotók kulturális tevékenységének emberiségre gyakorolt hatásáról filozofál. Francis Ford Coppola karrierje kezdete óta dédelgetett ambíciói mégsem érnek fel az önreflexív filmjében bemutatott grandiózus elképzelésekhez.
A rendező alteregójaként megjelenő Cesar Catilina (Adam Driver) egy kicsapongó, bohém művész, aki különleges képességének köszönhetően – a filmkészítőkhöz hasonlóan – meg tudja állítani az időt, hogy a hétköznapi életből kiszakadva új formákat és víziókat álmodhasson meg. A Nobel-díjas zseni megalomán terve ugyanis Új Róma városának átépítése egy széles körben felhasználható és elpusztíthatatlan anyag, az egyetemes művészetet szimbolizáló megalon segítségével. A futurisztikus Megalopolisz tervét azonban ahhoz hasonlóan gátolják a különböző politikai és gazdasági ellenfelek, ahogy Coppola is végül kizárólag saját tőkéjét befektetve finanszírozhatta azonos névre keresztelt művének forgatását. Épp, ahogy korábbi szenvedélyprojektje, a szintén absztrakt vizuális elemekre és a filmnyelv formai kifejezőerejére épülő Szívbéli készítésekor tette, mely produkció annak idején csődbe vitte a George Lucasszal közösen alapított American Zoetrope stúdió teljes alkotói szabadságot kínáló filmgyártó műhelyét.
A Coppola pályáját évtizedekig meghatározó kudarc élményéből született Megalopolisz történetének egy valós ókori összeesküvés, a Kr. u. 63-ban Lucius Sergius Catilina szenátor által a szenátus ellen szított lázadás szolgáltat alapot, melyet Róma akkori konzulja, Cicero vert le. A film azonban a klasszikus hollywoodi gengszter- és noir-mozikból is merít, és a római kor dekadenciája mellett az 1930–1940-es évek zabolátlan féktelensége ugyancsak motiválja. A filmbéli Catilina utópisztikus jövőképével szemben Cicero polgármester (Giancarlo Esposito) a múlt nagyságát kívánja újrateremteni rövidlátó, fantáziátlan beruházásaival.
A két népszerű közszereplő látásmódjának eredendő értékkülönbségeiben a független alkotók és a profitorientált gyártók harcai, illetve az anyagi forrásoknak kiszolgáltatott művészek lehetőségei fogalmazódnak újra.
A konfliktust ráadásul tovább bonyolítja a városvezető lányának megjelenése, mivel a kezdetben gátlástalan és könnyűvérű Julia (Nathalie Emmanuel) apja riválisának oldalán talál rá a szerelemre, és válik felelősségteljes családanyává. A nő múzsaként ihletet adó alakja az ókori áthallások sorát gyarapítva szolgál inspirációként, valamint segítő femme fatale-ként egyengeti szeretője sorsát.
Az újdonsült párnak ugyanakkor a szülői rosszalláson túl Catilina irigység és hatalomvágy vezérelte unokatestvérének és korábbi féltékeny szeretőjének ármánykodásaival is meg kell küzdenie céljai megvalósítása érdekében. A művész és a múzsa együttműködéséből táplálkozó intim alkotófolyamatra ugyanis nemcsak a műélvező tömegek igényeit kritikátlanul kiszolgálni vágyó rendszer fenntartói, hanem az egyéb társadalmi tényezőket mozgató ágensek is hatással vannak. A folyamatos globális népszerűségnek örvendő populista politikusokat képviselő Clodio Pulcher (Shia LaBeouf) hazugságok terjesztésével állítja maga mellé a közvéleményt, és alakítja kirekesztővé a kulturális szcénát, a valódi végzet asszonyaként megjelenő riporternő, Wow Platinum (Aubrey Plaza) pedig a média manipulatív természetének megtestesítőjeként szerez magának egyre nagyobb gazdasági befolyást. Így az álhírek és a pusztán benyomásokra hagyatkozó, elhamarkodott ítéletalkotás áldozatává váló Catilina karaktere a különféle visszaélések miatt górcső alá vett szórakoztatóipar ártatlanul meghurcolt résztvevőinek helyzetére és a sok esetben megalapozatlan igazságszolgáltatás következményeire világít rá.
Új Róma meghatározhatatlan korú, elvont elemekben gazdag városa tehát elsősorban az aktuális krízishelyzetek miatt széthullóban lévő Egyesült Államok parabolikus modelljéül szolgál.
Hiszen a jelenlegi amerikai közhangulatot szintén a Római Birodalom bukásához és a nagy gazdasági világválság – illetve az annak hatását érzékeltető műfajok – tapasztalataihoz mérhető általános széthúzás és elégedetlenség jellemzi. Ráadásul, míg a 2010–2020-as évek fordulóján az egyes alkotók, mint többek között a Romát készítő Alfonso Cuarón, a Belfastot rendező Kenneth Branagh vagy A Fabelman családdal jelentkező Steven Spielberg önéletrajzi ihletésű, személyes narratívákon keresztül kérdeztek rá saját művészetük társadalmi szerepére, addig az évtized későbbi ars poeticus filmjei a kollektív önvizsgálat szükségességét hangsúlyozzák. A Maestro zeneszerző karmestere, a Polgárháború fotográfusai vagy a The Brutalist és a Megalopolisz építész főszereplői már a teljes emberiség elé tartanak görbe tükröt.
A hasonló történetek ugyanis a művészetek általános céljait és funkcióit vizsgálják különféle politikailag feszélyezett környezetekben. A Megalopolisz hiába játszódik egy alternatív jövőben, a város leginkább a mai New Yorkra emlékeztet, miközben az önálló szabályokkal rendelkező, makettszerű, zárt világot az olyan ókori jellegzetességek felbukkanásai teszik anakronisztikussá, mint a szereplők tulajdonnevei, a fogatversenyeknek is helyet adó amfiteátrum arénája vagy egyes tógát, esetleg mellvértet viselő karakterek öltözete. A film látványvilágát meghatározó esztétikai megoldások tehát – az önéletrajzi reflexiók és a kortárs kulturális kommentárok ellenére – a realitástól elrugaszkodott, önálló időbeliséggel képesek felruházni a látottakat. Ennek legfőbb eszköze Catilina találmánya, a megalon, melyből épp úgy készíthető estélyi ruha, mint futurisztikus épület. Az építész elhunyt feleségének tragédiája után érzett személyes indíttatásából felfedezett anyag a férfi legelrugaszkodottabb vízióit képes valóra váltani, sőt még az életét is visszaadhatja. Hiszen Coppola meglátásai alapján minden művész tovább él az alkotásaiban, főleg, ha személyes érzések inspirálták.
Ennek megfelelően a megalon számítógépes animáció segítségével jelenik meg a filmben, ami szintén bármilyen forma létrehozására alkalmas, és végtelen lehetőséget nyújt. Az arany és fehér árnyalatokban ragyogó, futurisztikus sterilséget eredményező vizualitás mellett ugyanakkor különböző stílusok és eltérő művészetek kifejezőeszközei keverednek a témául szolgáló művészi expresszivitás sokszínűségének kiemelése érdekében. A letargikus noir-hangulatot a gyakran esős éjszaka kontrasztos sötétsége teremti meg, míg a 80-as éveket idéző neonvilágítás fény-árnyék játékai és a klasszikus stúdiófilmekből visszaköszönő háttérvetítések analóg effektjei egy stilizált valóságot alkotnak a cselekmény absztrakt konfliktusainak hátteréül, melyben a tánc- és artistabetéteknek, a dialógusok líraiságának, a kosztümöknek, a díszletezésnek és a szónoklatoknak legalább akkora szerepe van, mint a filmnyelvi megoldásoknak. Hiszen a Megalopolisz különböző érzéki tulajdonságokat társító posztmodern színpadiassága a mindenkori összművészeti funkciók bemutatására törekszik.
Az alkotói szabadságból fakadó erkölcsi felelősség vizsgálata azonban felszínes kérdésfelvetésekre korlátozódik.
Az elkészült mű ugyanis minden nehézségért kárpótolja a folyamatban résztvevőket a történet szerint, ráadásul az okozott élmény szentesíti az építész korábbi tetteit és életvitelét is. A megálmodott új világról semmilyen részlet nem derül ki, és az aktuális társadalmi elégedetlenség is csupán egy-egy rövid jeleneten keresztül kerül bemutatásra, de az Új Róma lakosait érintő nehézségek háttere még ennyire sincs kifejtve. Pedig a film konfliktusainak kulcsa az lenne, hogy mégis milyen megoldást talál az őt körülvevő válságra a saját elefántcsonttornyába zárkózó főhős. Catilina azonban az évtizedek óta jelentősebb közönségsiker nélkül rendező Coppolához hasonlóan már rég elveszítette a kapcsolatot az átlagemberekkel. A probléma abban is látszik, ahogy a város elitjére fókuszáló narratíva karakterei többnyire híres idézetekből álló, fennkölt párbeszédeken keresztül tárgyalnak, ami sokszor rendkívül körülményessé és nehezen befogadhatóvá, egészen életidegenné teszi a filmet.
A Megalopolisz kreatívan komponált képei leginkább a mozi önmagáért és a szépség esztétikumáért való műviségét emelik ki. Így a kifejezni kívánt tartalom lényegében eggyé válik magával a formával, miközben Catilina a régi szögletes vasbeton város helyére épített, organikus alakzatokat és szabálytalan tereket eredményező víziója egy új jövőt, Coppola filmje pedig egy a megszokottól eltérő benyomásokat tartogató, különleges tapasztalatot kínál az átlagembereknek, akik korábban nem is sejtették, hogy erre van szükségük. A művészetnek világmegváltó szerepet tulajdonító és a következő generációkra tekintő, tündérmeseszerűen pozitív végkicsengés a felvázolt válsághelyzetek tükrében ugyanakkor némileg naivnak ható alternatívával szolgál a hasonló történeteket javarészt meghatározó pesszimista hangvétellel szemben.
Megalopolisz (Megalopolis)
Amerikai sci-fi-dráma, 138 perc, 2024
Rendező: Francis Ford Coppola
Forgatókönyvíró: Francis Ford Coppola
Operatőr: Mihai Mălaimare Jr.Zeneszerző: Osvaldo Golijov és Grace VanderWaal
Szereplők: Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Jon Voight, Forest Whitaker, Laurence Fishburne, Shia LaBeouf, Dustin Hoffman, Jason Schwartzman, Giancarlo Esposito
Forgalmazza: Mozinet